Verk av Beethoven og Schönberg
Dirigent og solist: Philippe Entremont
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Tvingende musikalsk autoritet og argumentasjonskraft: Stor torsdagskonsert med Philippe Entremont og BFO.
Han setter seg til flygelet, spiller en stillferdig frase,
nikker til orkestret - som svarer med et tilbakeholdt sukk. Beethovens fjerde
klaverkonsert er i gang. Og vi er med en gang midt inne i wienerklassikkens
univers. Et univers preget av klarhet og måtehold.
Det er lett å la seg lure av den elegante, gjennomkultiverte
Philippe Entremont. Alt hva han gjør - som pianist, som dirigent - virker så
enkelt, så naturlig. Som å puste. Hva det naturligvis ikke er. Det virker bare
slik. Hvilket nettopp er kunsten hans: dette at han er i stand til å få selv de
mest krevende verk til å åpne seg, til å virke innlysende, logiske. Når han med
noen få innledende takter karakteriserer hele den underliggende følelsen i
Beethovens klaverkonsert, tenker man uvilkårlig: Jovisst, det er slik det er,
det er slik dette verket skal spilles, må spilles. For selv om Entremont
umiddelbart virker nesten selvutslettende beskjeden og aldri en eneste gang
setter seg selv i sentrum, så har han, både som pianist og som dirigent, en
tvingende autoritet og en musikalsk argumentasjonskraft som gjør at man som
tilhører hver gang føler at nettopp hans tolkning er den definitive.
Her i byen kjenner vi først og fremst Entremont som en
uovertruffen tolker av musikk i spennet fra Haydn til Schubert. Men torsdag
kveld etter pausen sto det senromantisk musikk på programmet: Arnold Schönbergs
«Verklärte Nacht» i transkripsjonen for strykeorkester. Et overraskende, men
heldig valg. For nettopp Entremonts erfaring med den klassiske tradisjonen som
Schönberg forholder seg til - og sprenger seg ut av - ga bra uttelling i dette
verket. «Verklärte Nacht» blir ofte
veldig grøtete og tykk både i struktur og klang, men torsdag kveld fikk vi en
forbilledlig klar tolkning hvor man kunne høre alle de innfløkte linjene i
satsbildet og beundre Schönbergs raffinerte orkestrering som av og til får
strykerensemblet til å høres ut som et fullsatt symfoniorkester.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar