Verk av Bruckner, MacMillan og Sibelius
Colin Currie, slagverk
John Storgårds, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Imponerende fremførelse av James MacMillans konsert for slagverk og orkester
En organist tar timer i komposisjon hos en av byens musikere
og skriver i den forbindelsen blant annet en ouverture i g-moll. Byen er Linz.
Året er 1862. Organisten heter Anton Bruckner. Han betraktet selv denne
ouverturen som en øvelse. Han tok den aldri med på sin verkliste. Og den ble
aldri fremført i hans levetid. Er det da grunn til å fremføre den i dag? Vel,
vel – det var i hvert fall interessant å høre den fremført live på
torsdagskonserten. Det er ikke et spesielt opphissende stykke musikk, en traust
sonatesats bygget etter de klassiske prinsippene, men så plutselig er det
likevel noe der, noen raske innskudd, noen lange spenningskurver. Fingeravtrykk
av Bruckner. Glimt av det som skulle komme.
Etter Bruckners gamle, stramme stiløvelse ble det liv og
røre i Grieghallen. Med en imponerende
fremførelse av skotske James MacMillans konsert for slagverk og orkester,
”Veni, Veni, Emmanuel” (1991-92), et hyperaktivt, eksplosivt verk der
modernistisk dissonante passasjer kjemper mot mer tradisjonelle uttrykk, og der
solisten får anledning til å demonstrere alle slagverkets rytmiske og melodiske
muligheter – rask, kraftfull, dynamisk musikk fremført med både virtuositet og
eleganse av den forrykende perkusjonisten Colin Currie.
Den sympatiske finske dirigenten John Storgårds førte BFO
gjennom begge verkene, årvåkent og presist. Og ga til slutt en fin tolkning av
landsmannen Sibelius’ tredje symfoni fra 1907. Det er en gammel slitt anekdote
om at Sibelius i en samtale med Mahler samme år sa at symfonier burde være
tematisk og logisk sammenhengende, mens Mahler hevdet at en symfoni skal være
som livet selv og romme alt. Anekdoten stammer fra Sibelius selv og er trolig
tenkt som et forsvar for den musikalske konservatismen i hans egen tredje
symfoni. Men det spørs om det beste forsvar ikke simpelthen er å spille
symfonien. Slik BFO og John Storgårds spilte den i går, demonstrerte de i hvert
fall at det fremdeles ligger store musikalske ressurser gjemt i dette
harmoniske, velklingende verket.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar