De store, gamle faller fra, en etter en. Nekrologmaskinen kjører. Turbulente liv komprimeres til små, overskuelige tekststumper. Det ristes minneruner.
For tiden dreier det seg vanligvis om folk som er født på
1920-tallet. «Den legendariske jazz-trommeslageren Max Roach, en av
opphavsmennene til bebopen, er død, 83 år gammel», står det 16. august i et
NTB-telegram. Som repeterer hovedpoengene i en pressemeddelelse fra
plateselskapet Blue Note. Roach var «med på å revolusjonere jazzen»; han
utviklet «den raske bebop-rytmen på 1940- og 1950-tallet»; han «markerte seg
også som borgerrettsaktivist, og brukte musikken i kamp mot rasisme og
diskriminering i USA.» Seks-sju linjer i
Vårt Land og Dagbladet, to linjer i Stavanger Aftenblad. Musikalsk
revolusjonær, borgerrettsaktivist. Det var det. Max Roach, amerikansk
trommeslager, født 1924, død 2007. Hvil i fred.
Da er det på tide å finne de gamle platene frem.
Savoy-innspillingene med Charlie Parker fra 1945 og The Birth of the Cool med
Miles Davis fra 1949, plater der man fremdeles den dag i dag hører
musikkhistorien svinge på hengslene. Eller gjenforeningen med Parker og Dizzy
Gillespie åtte år senere i Massey Hall, Toronto, Canada, «the greatest jazz
concert ever», der Roachs trommer brenner igjennom det verste lydopptak
noensinne. Eller platene med Clifford Brown og Sonny Rollins. Eller platene han
lagde under eget navn, hele diskografien fra 1960-tallet og fremover ...
Hvis man skal vurdere trommeslageren Max Roach og hans
musikkhistoriske betydning er det beste utgangspunktet trolig Saxophone
Colossus fra 1956, platen der han akkompagnerer Sonny Rollins i det som må være
historiens mest fullkomne kvartettopptak. Det er den overdådige, blomstrende
Rollins som er den selvsagte hovedpersonen. Roach holder seg diskret i
bakgrunnen, han er en selvutslettende, lojal rytmefunksjonær, han slår bare
takten og får det hele til å kjøre – tror man. Inntil man plutselig oppdager at
han også, samtidig, ligger helt fremme i forgrunnen, og at han hele tiden
bombarderer Rollins fra høyre og venstre med rytmiske kommentarer, med
innsigelser, med motspill, med oppmuntringer. Vel er Rollins hovedpersonen, men
Roach er den beste akkompagnatøren han kan ønske seg.
Intelligens er evnen til å gjøre to ting på en gang, sa de
gamle. Max Roach hadde en sjelden form for musikalsk intelligens som satte ham
i stand til å gjøre minst fire forskjellige ting på en gang. Og som gjorde ham
og hans trommer til blåsernes og pianistenes likeverdige partnere. Selv gjorde
han ikke noe stort nummer ut av det. Men han endret musikkhistorien.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar