Verk av Luigi Nono, Ketil Hvoslef, Kaija Saariaho og Lasse
Thoresen
Ilze Klava, bratsj
Dirigent: Ingar Bergby
Bergen Filharmoniske Orkester
Borealis
Grieghallen
Grieghallen
Borealis inntar Grieghallen med flygende faner
En torsdagskonsert der det utelukkende blir spilt musikk fra
de siste tiårene, deriblant en duggfrisk urfremførelse; der tre av komponistene
er til stede i salen; der solistene alle er hentet fra byens eget
symfoniorkester – hvis ikke dette er en historisk begivenhet, så vet ikke jeg.
Torsdag kveld forlot Borealis de små, uformelle
spillestedene i byen og inntok Grieghallen, tradisjonsmusikkens høyborg, med
flygende faner. Og klarte å demonstrere hvor sammensatt og spenstig et fenomen
vår tids orkestermusikk kan være.
Italienske Luigi Nono som døde i 1990 er den eldste av
komponistene som sto på kveldens program. Han er – paradoksalt nok – også den
mest radikale. I hans korte, konsentrerte komposisjon «A Carlo Scarpa
architetto» fra 1984 er det etterkrigsmodernismens strenge krav om «nie erhörte
Klänge» som gjelder, ja, det er ikke bare klangene som aldri er hørt før: Selve
den musikalske konstruksjonen er annerledes enn hva vi er vant med – en serie
korte, skjøre klangbegivenheter som hele tiden blir avbrutt av relativt lange
pauser slik at det ikke er mulig å danne lengre, musikalske forløp og
sammenhenger.
Med kveldens urfremførelse var vi straks på tryggere grunn.
I Ketil Hvoslefs nyskrevne konsert for bratsj er det både gjenkjennelige
motiver og ekspressiv rytmikk. Og mye å bryne seg på for solisten. BFOs
glimrende førstebratsjist Ilze Klava fikk anledning både til å vise frem
instrumentets myke, melankolske karakter og til å demonstrere dets betydelige
kraft i samspillet med skarpe blåsere og livlig slagverk.
Med finske Kaija Saariahos «Orion» fra 2002 som ble spilt
etter pausen, var vi igjen i et helt annerledes musikalsk univers. Her er det
snakk om en statisk, nærmest impresjonistisk, klangverden der kun enkelte, brå
endringer i dynamikk former forløpet – inntil orkestret setter punktum med en
energisk, rytmisk finale. Konserten som helhet fikk også en flott finale – med
trombonistene John-Arild Suther og Rune Hannisdal stående hevet over
orkesterkollegene som velopplagte solister i Lasse Thoresens jazzy joik-fantasi
«Emergence». Vel blåst!
Det er naturlig nok verkene som står i sentrum en slik
kveld. Nye verk, ukjente verk, verk man sjeldent hører. Men vi må ikke glemme
orkestret. BFO ledet av Ingar Bergby var konstant i ilden og gjorde en flott
innsats slik at notene i partiturene ble til musikk. Og de aldri før hørte
klangene kom til å klinge.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar