Verk av Elgar og Walton
Solist: Nikolaj Znaider, fiolin
Dirigent: Andrew Litton
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Nikolaj Znaider med sterk, gjennommusikalsk tolkning av Elgars fiolinkonsert
Orkestret spiller en lang, beveget introduksjon. Mot slutten
er det en liten pause. En ny stemme dukker opp. Det er fiolinsolisten som
blander seg i spillet. Han runder introduksjonen av, legger musikken til hvile
– for straks etter å vekke den til live igjen og åpne et nytt forløp, sitt eget
forløp. Og fra dette punktet og helt frem til den aller siste takten, var det
Nikolai Znaider som hadde den musikalske regien i Edward Elgars fiolinkonsert.
Han var konstant i musikkens sentrum, med full teknisk kontroll over alle
detaljer, med full oversikt over alle bærende linjer i dette lange, slyngede
forløpet. Elgar selv skrev en gang at denne konserten er «fryktelig
følelsesfull, alt for følelsesfull». Slik Znaider spilte den, ble den aldri
det, i hvert fall ikke følelsesfull i betydningen sentimental. Musikken var
inntrengende, inderlig, dramatisk. Og samtidig preget av forunderlig klarhet og
ro. En sterk, gjennommusikalsk tolkning. En musikalsk opplevelse av de helt
sjeldne.
Klarhet og ro er ikke de første ordene som melder seg når
man skal beskrive William Waltons første symfoni. Den er skrevet i begynnelsen
av 1930-årene, i et relativt tradisjonelt tonespråk, men med tydelige
inspirasjoner fra tidlig europeisk modernisme. Og samtidig merker man at Walton
i samme periode var begynt å jobbe som filmkomponist. Symfonien virker faktisk
mange steder som musikk til en fraværende film. Den har et utpreget fortellende
preg, er full av brå stemningsskift og fargesprakende effekter, og utnytter
alle instrumentgrupper i det store orkestret. Andrew Litton og BFO likte
tydeligvis utfordringene i dette brokete partituret og denne bråkete musikken.
Og klarte langt på vei å skape musikalsk sammenhenger ut av Waltons mange små
fragmenter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar