Kultur og snusk

Kommentar, Bergens Tidende, 11.03.2007

Når tv-journalistene hører ordet kultur, henter de et mikrofonstativ. Eller et møkkagreip.


Det er sannelig ikke enkelt å være journalist nå for tiden. Næringslivsjournalistene får pepper fordi de ikke har skjønt NRKs regnskapssystem. Sportsjournalistene blir kritisert for å ignorere kvinnene. VGs altruistiske, sannhetssøkende Olav Versto blir beskyldt for å drive kampanjejournalistikk. Hederkronede BA blir anklaget for å støtte Siv og syltelabbene bare fordi en kreativ medarbeider har satt litt fotomanipulasjon på forsiden. Og sjekkheftejournalistikken er plutselig kommet i faresonen fordi justisministeren tilfeldigvis har lest en bok om Se og Hør. Nei, det er sannelig ikke enkelt.

Men kulturjournalistikken, da? Nyhetsmedienes lille fargeklatt? Her kan det vel ikke være noe å kritisere? Åh, jo da. I en kronikk i BT i siste uke (28.2) refererte Cathrine Jakobsen noen poenger fra en masteroppgave i journalistikk ved Universitetet i Oslo. Hun hadde analysert en serie nyhetssendinger på Dagsrevyen og TV 2 i 2004-2006, og konstatert at innslagene om kulturstoff er få, enkle og ukritiske. I Dagsrevyen er over halvparten av innslagene lanseringssaker. På TV 2 er en tredel av dem lanseringssaker, mens resten er vinklet som enkle markedsføringssaker uten utdypende informasjon. På begge kanaler er kulturstoffet preget av svak kildebruk.

Resultatene kan neppe komme bak på noen. Ser man Dagsrevyen og TV 2-nyhetene til daglig, skjønner man med en gang hva Jakobsen mener. Så her er det vel ikke så mye å snakke om? Åh, jo da. Man kan for eksempel overveie om dette er noe man bør gjøre noe med.

Samme dag som Jakobsens kronikk sto i avisen, tok Erik Fossen saken opp med nyhetsredaktørene i NRK og TV2. Og fikk noen herlige svar, helt etter tidens mediestrategiske lærebok. NRKs nyhetsredaktør valgte den myke «vi-legger-oss-helt-flat»-stilen som er blitt så populær blant lederne i offentlig sektor. Hun innrømmet allting: Nei da, Dagsrevyens kulturdekning holder ikke mål. Jo da, det er alt for mye lanseringsstoff. Og, jo da, det er for lite «kritisk journalistikk hvor vi undersøker forholdene i kultur-Norge». Hun var nesten på nippet til å si at NRK vil «forbedre sine rutiner», men husket så i siste liten å tilføye at hun ikke kunne love noen grunnleggende endringer.

Nyhetsredaktøren på TV2 er ingen pusekatt. Han tok den tøffe, maskuline «angrep-er-det-beste-forsvar»-varianten og avviste slett og rett hele undersøkelsen. Jakobsens beskrivelse er feil; hennes statistiske materiale er for spinkelt; hun driver bare med synsing og tilfeldigheter. In your face, baby! Og etter denne imponerende slagserien kom så en liten bemerkning om at TV2 selvsagt driver med lanseringsjournalistikk. Pluss en forsikring om at de skam også bruker «tid og ressurser på å grave fram snusk der det finnes».

Forskjellene i reaksjonsmåte er morsomme, men det mest morsomme er kanskje at den ydmyke NRK-redaktøren og råtassen på TV2 faktisk er grunnleggende enige om hva kulturjournalistikk er – og hva det burde være. Begge er fullt klar over at kulturjournalistikk i dagens nyhetsprogrammer først og fremst fungerer som ubetalt markedsføring av nye plater, filmer, bøker osv. Og begge har en drøm om å ha tid og ressurser til å drive kritisk journalistikk som «undersøker forholdene i kultur-Norge» og graver frem «snusk der det finnes».

De to redaktørenes spontane reaksjoner gir et interessant innblikk i en utbredt journalistisk tenkemåte der møkkagraveren fremdeles er det profesjonelle idealet. For at kulturjournalistikk skal bli skikkelig journalistikk, kreves det – forstår vi – avsløringer, sensasjoner, skandaler. Men det er tross alt begrenset hvor mange Watergate-saker det er i kultursektoren på en vanlig torsdag. Og da er det vel bare lanseringsjournalistikk tilbake? Ikke nødvendigvis.

De fleste av innslagene i den daglige nyhetssendingen er lanseringssaker. I hvert fall i utgangspunktet. Politikere lanserer utspill; finansfolk lanserer planer; forskere lanserer rapporter, osv. Det skjer selvsagt at journalistene bare stiller seg opp i Stortingets vandrehall og holder mikrofonen frem. Men vanligvis klarer de og deres redaktører å forholde seg både aktivt og selvstendig til lanseringene. De intervjuer folk med alternative synspunkter; de lar partene møtes og diskutere i studio; de vurderer konsekvenser; de innkaller ekspertkommentarer, osv., osv.

Når det derimot gjelder kulturområdet, har journalistene bare valget mellom å være mikrofonstativ eller møkkagraver – om vi skal tro nyhetsredaktørene i NRK og TV2. Men det skal vi selvsagt ikke. Hele den store viften av journalistiske genrer og metoder som brukes i resten av nyhetssendingene, står til rådighet. Også på dette området. At de ikke blir brukt, er et uttrykk for manglende fantasi. Eller kanskje for en bevisst prioritering.

Ingen kommentarer: