Bergens
Tidende, 02.11.2009
J. S. Bach:
Messe i h-moll
Dirigent:
Martin André
Kordirigent:
Håkon Matti Skrede
Collegiûm
Mûsicûms kor og orkester
Korskirken
Storslått fremføring av Bachs h-mollmesse
Bach skrev
h-mollmessen ferdig det siste året før han døde, men det gikk nesten hundre år
før den ble oppført i sin helhet. Så er dette da heller ikke en messe i vanlig
forstand, men en slags oppsummering av hele hans kirkemusikalske verk, en
storslått montasje og bearbeidning av en lang rekke komposisjoner skrevet over
en periode på førti år. Resultatet er en messe som sprenger alle vante rammer.
Med en spilletid på to timer kan den ikke passes inn i en vanlig gudstjeneste,
heller ikke i andre tradisjonelle, liturgiske sammenhenger. Den må høres i en
konsertfremførelse – slik Collegiûm Mûsicûms kor og orkester fremførte den i
Korskirken i går under ledelse av den engelske dirigenten Martin André.
Det er tiende
gang Martin André dirigerer Collegiûm Mûsicûm. Vi husker fra tidligere besøk
hvordan han i verker fra barokken og den tidlige klassikken velger elastiske
tempi og av og til kommer opp med nesten kammermusikalske løsninger. Derfor var det kanskje litt overraskende at
han i h-mollmessen satset på et så pass tradisjonelt foredrag med stor gestikk
og romslige tempi, med maksimal bredde i tuttisatsene og med voldsom markering
av de mange brå, dynamiske overgangene. Det ga tolkningen alvor og
monumentalitet. Og det ga Collegiûm Mûsicûms kor ro og tyngde. Men det var også
en del steder der man kunne ønske mer nerve og intensitet – som for eksempel i
Cruxifixus-satsen som ble nesten for slepende langsom.
Collegiûm
Mûsicûms kor er under Håkon Matti Skredes ledelse blitt en viktig faktor i
byens musikkliv. De løste denne krevende oppgaven med bravur. Derimot sliter
det sammensatte orkestret fremdeles med en del problemer. Her var for eksempel
mange fine detaljer underveis, blant annet delikate innsatser fra fløyter og
oboer og smellende, funklende trompeter, men det var også litt for mange ustø
passasjer og surt spill i strykerne. Pluss at continuo-ensemblet ikke alltid
var helt enige med André om hans tempovalg.
H-mollmessen er
et verk der koret spiller hovedrollen, mens de fire solistene bare kommer frem
i korte glimt. Solistkvartettens ubestridte midtpunkt denne kvelden var
mezzosopranen Lise Davidsen som sang sine partier med imponerende sikker,
bærekraftig stemme og med så mye punch at hun av og til skygget for Hilde
Veslemøy Hagens kjølige, slanke sopran. På herresiden merket vi oss Mathias
Gillebo solide tenor og bassen Simon Kirkbride som ikke virket helt bekvem i
den dype, første arien men som til gjengjeld kom sterkt igjen i Spiritus
Sanctus.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar