Bergens
Tidende, 11.11.2009
Beethoven:
Strykekvartetter op. 130 og op. 133
Vertavo
Simax
Vertavo feirer 25 års jubileum med Beethovens to siste verk for strykekvartett
«Finsk
jentekvartett» – var NTBs overskrift på pressemeldingen om at Vertavo skulle
spille på Festspillene i 1989. Da hadde kvartetten med det merkelige navnet
eksistert i fem år, og det var andre gangen de fire musikerne var på
Festspillprogrammet.
Vel, vel. Etter
hvert skjønte man jo at Vertavo faktisk var en kvartett med norske musikere.
Men så var det dette med kjønnet da. Gjennom det meste av 1990-tallet ble
Vertavo med usvikelig sikkerhet presentert i avisene som «den norske
jentekvartetten» eller «den kvinnelige kvartetten» – av journalister og
anmeldere som aldri ville drømt om å kalle for eksempel Emerson-kvartetten for
en «guttekvartett».
Det er blitt
bedre med tiden. I dag er det visst ikke lenger en sensasjon at fire kvinner
har funnet sammen for å spille kammermusikk. I dag er Vertavo simpelthen
Vertavo – den eneste norske strykekvartetten som opptrer på alle kontinenter og
som spiller i det øverste, internasjonale toppsjiktet.
Vertavo har 25
års jubileum i år. Det feirer de fire musikerne med konsert og med
«Strykekvartettens dag» til helgen i Oslo. Og Simax feirer det med utgivelsen
av denne platen der Vertavo spiller Beethovens to siste verk for
strykekvartett.
Uansett om jeg
hører Vertavo på konsert eller på plate, blir jeg alltid slått av den brennende
intensiteten og den hemningsløse energien i spillet deres. Også denne gangen.
Mens mange andre, spesielt eldre, kvartetter dyrker den egale klangen og det
sømløse samspillet, understreker Vertavo at disse verkene faktisk er skrevet
for fire individuelle stemmer og at kvartettmusikk ikke er abstrakte, åndelige
strukturerer, men tvert imot sanselig, materielt stoff. De fire musikerne er
riktignok blitt litt mer slepne med årene. Men Beethovens op. 130 er nå en gang
den siste av de såkalt gale kvartettene, og da må det bli trøkk og pasjon.
Vertavo spiller de seks kontrastfulle satsene ut mot hverandre og markerer alle
indre motsetninger og bruddflater med klarhet og kraft. Og spiller etterpå den
enorme Grosse Fuge (op. 133), alvorlig, høytidelig, myndig – som en lang,
nesten smertelig spenningsbue. En flott
jubileumsgave!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar