Bergens
Tidende, 04.11.2009
Verk av
Mussorgskij og Schumann
Leif Ove
Andsnes, klaver
EMI
Monumental tolkning av Mussorgskijs bilder
Det finnes om
lag femten forskjellige orkestreringer av Modest Mussorgskijs klaversuite
«Bilder fra en utstilling». At så mange komponister og musikere har prøvd å gjøre
dette verket om til orkestermusikk gjennom årene, sier noe om de
klangmulighetene det rommer. Men det forteller kanskje først og fremst at disse
utstillingsbildene alltid er blitt opplevd som problematiske: De er riktignok
skrevet for klaver, men de krever det helt store orkesterformatet for å komme
til sin rett.
Det imponerende
ved den tolkningen Leif Ove Andsnes nå presenterer, er at han så å si fører
verket tilbake til klaveret: Han spiller utstillingsbildene slik de opprinnelig
var tenkt – som klavermusikk – og bruker hele sin fabelaktige teknikk til å
åpne opp for de orkestrale dimensjonene i de enkelte stykkene. Og demonstrerer
overbevisende at hele den monumentale klangen, alle disse fargene og alle disse
brå skiftene faktisk kan kalles frem ved hjelp av et vanlig flygel.
Det starter med
den første «Promenade» i rask gange og skjev 11/4 takt. Så braker det løs. Med
tyngde og fremdrift i bildet av oksekjerren, med utsøkt klanglig karakteristikk
av de to jødene, med majestetiske akkordblokker i bildet av den svære porten i
Kiev. Det er det store uttrykket som dominerer. Men det blir også plass til
sorgfulle, melankolske stemninger i bildet av det gamle slottet. Og det er
letthet og, ikke minst, humor i skissene av barna i Tuileriene og kyllingene i
eggeskallene.
Andsnes har
valgt å koble Utstillingsbildene med Robert Schumanns «Kinderszenen», en ikke
helt overbevisende kombinasjon. De to verkene er selvsagt ikke spilt inn etter
hverandre som på en konsert. Men når man hører platen, virker det likevel som
om Mussorgskij har tatt all oppmerksomheten og kraften. Det er mange fine
momenter underveis i barnescenene, spesielt i langsomme stykker som «Bittendes
Kind» og «Der Dichter spricht», men som helhet er det noe prosaisk og
pensumaktig over fremføringen.
Kjøper man de
luxe utgaven av platen, får man i tillegg en dvd med et opptak fra i sommer da
Andsnes fremførte Utstillingsbildene i Risør akkompagnert av videofilmer av og
med performancekunstneren Robin Rhode. Det er også med en dokumentar om
utviklingen av dette prosjektet. På kunstscenen er Rhode kjent som en «one
trick pony», en kunstner med bare en enkelt greie i posen, i hans tilfelle
dreier det seg om enkle stop/motion-animasjoner, vanligvis laget i en eller
annen god saks tjeneste. I prosjektet med Andsnes fortsetter han med dette, men
utvider også repertoaret en smule. Blant annet har han laget opptak av et
flygel som blir oversvømt og senere destruert. Det er enkelt tenkt og dørgende
uinteressant.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar