Bergens
Tidende, 07.11.2009
Kantater av
Johann Sebastian Bach.
Sunniva Lien
Olsen (sopran), Kristin Mulders (alt), Vidar Hellkås (tenor) og
Halvor
Festervoll Melien (baryton)
Karstein
Askeland, orgel
Domkantor
Kjetil Almenning, dirigent
Bergen Domkor
og Bergen Bachsolister
Domkirken
Kjetil Almenning presenterer domkirkens nye kor
Det er ikke
mange dager siden Bergens nye domkantor Kjetil Almenning vant den
prestisjetunge Eric Ericson Award for kordirigenter i Stockholm. I går kveld var han tilbake i Bergen og
presenterte domkirkens nye kor, en oppgave som kanskje var like krevende og
nervepirrende som den internasjonale konkurransen i Stockholm – i betraktning
av hvor mye bråk det har vært om kantorstillingen. I tillegg har han bare hatt
et par måneder til å etablere et kor til erstatning for Domkantoriet som
forsvant sammen med Magnar Mangersnes.
Planen er at
det nye Domkoret skal være et relativt lite kor med bare åtte sangere på hver
stemme, men i går manglet det fremdeles et par stykker på herresiden. Kanskje
derfor hadde Almenning valgt en myk start og presenterte sangerne sine i tre av
de fire kantatene Bach skrev til 21. søndag etter Trinitatis, tre verk der
koret spiller en meget tilbaketrukket rolle. I den første – «Was Gott tut, das
ist wohlgetan» (BWV 98) – er det bare en kort, innledende kortsats. I den siste
– «Ich habe meinem Zuversicht» (BWV 188) – er det bare en ultrakort,
avsluttende koral. Prøvesteinen ble da
«Ich glaube lieber Herr, hilf meinem unglauben» (BWV 109) som har to litt
større korsatser. Og her var det tydelig at det gjenstår en del høvling og
sliping før det igjen blir skikkelig korklang i domkirken. Fremføringen var generelt preget av ullen
stemmeføring, grumset klang og uklar tekstuttale. Kanskje det var for tidlig å
slippe koret løs?
Til gjengjeld
hadde Almenning med seg fire gode, unge solister som ubesvært føyde seg inn i
Bachs musikalske univers. Spesielt merket vi oss den ekspressive alten Kristin
Mulders. Og barytonen Halvor Festervoll Melien imponerte med bred, fortellende
fremføring av teksten og stor, sikker klang i dybden.
Og så var det
orkesteret, da, Bergen Bachsolister – som var det hele verdt. Ni musikere som
under fiolinisten Dag Eriksens myndige og energiske ledelse hele tiden fant det
helt riktige tempoet og den helt riktige balansen i forhold til solistene.
Lett, elastisk, musikalsk – med slyngede fiolinsoloer og swingende oboer. Og i
tillegg fikk vi høre Karstein Askeland som solist i BWV 188 der den innledende
Sinfonia slett og rett er første sats av Bachs cembalokonsert i d-moll,
arrangert for orgel og orkester.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar