Verk av Stravinskij, Prokofjev og Rakhmaninov
Yo-Yo Ma, cello
Kathryn Stott, klaver
Festspillene
Grieghallen
Russiske verk med stjernecellisten Yo-Yo Ma
Det var høy stemning, det var fulle glass, det var drøssevis
av mobilkameraer og ikke ett ledig sete da Yo-Yo Ma og hans mangeårige
klaverpartner Kathryn Stott gikk på scenen i Grieghallen mandag kveld.
Dette var en skikkelig publikumsbegivenhet, en event som det
heter på Festspill-språk. Om det også var en musikalsk begivenhet, er
vanskeligere å si.
Yo-Yo Ma er trolig en av de eneste musikerne i den klassiske
bransjen som klarer å få folk til å gå mann av huse for å høre et program med
russisk kammermusikk. Men når en må spille slik musikk i en kjempestor
konsertsal foran 1600 feststemte tilhørere, da går mye tapt – intimitet,
detaljer, nyanser.
Først på programmet sto Igor Stravinskijs «Suite Italienne»
som er skrevet i samarbeid med cellisten Gregor Pjatigorskij. Det er snakk om
arrangementer av satser fra Stravinskijs musikk til balletten «Pulcinella».
Mas lyriske spillestil passet godt til Stravinskijs spreke
imitasjoner av elegant, italiensk 1700-talls musikk. Han fremførte den vittige
cellostemmen virtuost, lett og lekende i nydelig samspill med Stott.
Med neste verk, Sergej Prokofjevs Sonate for cello og klaver
(op. 119) fra 1949, åpnet det seg en helt annen verden. Dette er robust,
kraftig musikk, et verk med mektig uttrykk og voldsomme, høyspente passasjer
skrevet til den store russiske cellisten Mstislav Rostropovitsj.
Lavmælte Yo-Yo Ma fikk sjeldent dette verket til å løfte
seg. Hans tilbakelente, lyriske tolkning av cellostemmen druknet stort sett i
samspillet med Stotts slagverksaktige håndtering av klaverstemmen.
Da var det bedre overensstemmelse mellom Ma og Stott i
Sergej Rakhmaninovs romantiske Sonate for cello og klaver (op. 19) etter
pausen. Ma skapte her fra starten en myk, drømmende atmosfære og ga de første
satsene et snev av melankoli som kom til full utfoldelse i den langsomme
tredjesatsen.
Den raske fjerdesatsen er et problem for alle cellister:
Rakhmaninov som var en av sin tids største pianister, hadde vanskelig ved å
begrense klaverstemmen og få balanse mellom instrumentene. Da blir det
vanligvis klaverfyrverkeri med cello i det fjerne. Slik det også ble i
Grieghallen.
Etter stående applaus og mange hurrarop var det tid for
ekstranumre. Først «Le cygne» av Camille Saint-Saëns, spilt med Yo-Yo Mas
varme, syngende cello helt fremme i lydbildet. Etterpå et frisk salsa-aktig
nummer.
Og så, etter enda en rekke applauser – en liten
overraskelse: Yo-Yo Ma og Kathryn Stott
inviterte Amalie Stalheim og Sandra Lied Haga – de to unge, norske cellistene
fra Festspillenes Crescendo-program – inn på scenen. Og da ble det enda et
ekstranummer – en smellvakker, smektende versjon av David Poppers 1800-talls
sviske «Rekviem for tre cellister».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar