J. S. Bach: Goldberg-variasjonene
Mahan Esfahani, cembalo
Festspillene
Troldsalen
Med Mahan Esfahani på reise gjennom Bachs Goldberg-variasjoner
Det er fredag kveld. Troldsalen er fullsatt. Det vanlige
Steinway-flygelet er kjørt ut til siden og erstattet av en vakker cembalo.
Iranske Mahan Esfahani kommer inn, setter seg ved de to manualene, og går i
gang med Goldberg-variasjonene, Bachs monumentale «Arie med forskjellige
forandringer» (BWV 988).
For en reise dette blir! En reise der hver av de tretti
variasjonene åpner nye landskap, nye utsyn, en musikalsk ekspedisjon der det
ligger overraskelser på lur bak hver eneste taktstrek.
Vi trodde vi kjente denne «arien», dette langsomme, todelte
hovedtemaet. Men slik Esfahani spiller den, klinger alt plutselig merkelig og
fremmed. For i motsetning til de fleste moderne Goldberg-fortolkere spiller han
hver enkelt del helt strippet for ornamentikk og gjentar den så med blomstrende
forsiringer.
Slik fortsetter det gjennom alle de tretti variasjonene: Alt
er med, alle Bachs gjentakelser blir spilt. Og det er spesielt i gjentakelsene
at Esfahani drysser sine frodige forsiringer ut over notene.
Han spiller seg gjennom verket med en nesten improviserende
frihet. Og med en helt formidabel teknikk. De raske, hårreisende virtuose
variasjonene som krever kryssende hender, fremstår i hans versjon med
enestående klarhet.
Pianister som tar for seg slike passasjer på et vanlig
flygel, får dem ofte til å høres matte og klossete ut. Når Esfahani spiller dem
på cembaloens to manualer, klinger de slik de opprinnelig var tenkt: som to
selvstendige linjer, to melodier som ubekymret vever sig inn og ut mellom
hverandre.
Teknikken, fingerferdigheten, den klare linjeføringen – alt
dette er imponerende. Men det mest fantastiske ved Esfahanis tolkning av
Goldberg-variasjonene er egentlig arbeidet hans med cembaloens egen lyd. Han
bruker selve instrumentets klang til å karakterisere og skille de enkelte
variasjonene fra hverandre.
Og hvis du trodde du visste hvordan en cembalo høres ut, må
du tro om igjen. For Esfahani utnytter alle instrumentets innebygde mekanismer
til å forme klangen. Han skaper en palett med uendelig mange farger. Han bruker
oktavfordoblinger og luttregistre og alle mulige andre dempere og får
instrumentet sitt til vekselvis å klinge som et orgel, som en harpe eller som
et klokkespill.
Halvannen time etter reisen startet, kommer vi tilbake til
utgangspunktet. Etter de tretti variasjonene kommer temaet, den langsomme
arien, igjen – nå som en oppsummering av alt vi har opplevd underveis. Musikken
stanser, det blir en lang ettertenksom pause – og så spiller Esfahani den aller
siste tonen. Reisen er forbi. Vi har vært vitne til et musikalsk
mirakel.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar