Hilde Torgersen, sang,
Cikada Duo:
Kenneth Karlsson, klaver,
Bjørn Rabben, slagverk
Autunnale: Festival for Samtidsmusikk
Gunnar Sævigs Sal
Modernismen holder på å bli gammel. Det viser seg f.eks. på
den litt bakvendte måten at fler og fler av samtidens komponister søker tilbake
i musikkhistorien for å gjenfinne de utviklingsmuligheter som ble fortrengt da
den sentraleuropeiske modernismen i sin tid opprettet sitt verdensherredømme.
Første avdeling av lørdagens imponerende Autunnale konsert med Cikada Duo og
Hilde Torgersen handlet om dette, om bevegelsen tilbake til fremtiden.
Det startet med svenske Anders Nilssons «Elegische Fragmente»
for klaver, stemme og elektronikk (1992). Tekstgrunnlaget er Rilkes Duino-elegier,
og også musikalsk sett befinner vi oss ved århundrets begynnelse, i det
landskapet som Schönberg gjennomkrysset i den ekspresjonistiske perioden. Det
finns både «Sprechstimme» og melodisk sammenhengende klaversats i Nilssons
verk. Norske Asbjørn Schaathun forsøker derimot ikke å mime de historisk
uttrykkene han finner på veien tilbake, han forbruker dem i stedet: i «Triplis»
skrevet for stemme, klaver og slagverk (1993) oppløser han brutalt Schuberts
romantiske sang syklus «Die schöne Müllerin» i musikalske atomer – og
fremlegger så restene som ordsalat og tonefragmenter.
Vel er modernismen gammel, men den har ennå saft og kraft:
Det demonstrerte Hilde Torgersen etter pausen med italieneren Giacinto Scelsis
over tretti år gamle «Hô» for solostemme (1960) – i en fremførelse som ble
kveldens absolutte høydepunkt. Roland Barthes talte i sin tid om stemmens «korn»,
dens ru materialitet, og beklaget at denne særlige kvaliteten er så lite dyrket
av komponister og sangere. Han ville ha likt dette verket der Scelsi nettopp
utforsker stemmens materielle aspekter og fremkaller en uendelighet av farger
og dynamiske nyanser i et enkelt melodisk materiale. Men spesielt ville Barthes
ha likt den helt utrolig virtuose Hilde Torgersen som i «Hô» – og hele kvelden
igjennom – beveget seg hinsides alle tradisjonelle stemmeidealer med
imponerende sikkerhet og overbevisende musikalitet.
Kvelden sluttet med Arne Nordheims Link fra 1966, oppført i
en ny versjon for synth, slagverk og elektronikk – et noe konturløst verk som
vel ikke helt klarte reisen tilbake til fremtiden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar