Fra privatlivet

Bergens Tidende Morgen, 25.10.1993

Jan Wiese, obo
Jørgen Knudsen, Bo Krister Wallström og Hansakvartetten
Autunnale: Festival for Samtidsmusikk
Cinemateket, USF

Det sto performance på programmet da Autunnalen nådde Cinemateket siste torsdag. Først et innslag med oboisten Jan Wiese. Det var i realiteten ferdig etter to-tre minutter. Men dessverre oppdaget Jan Wiese ikke det: Han fortsatte med å mase rundt på gulvet de neste to-tre timer – slik føltes det i det minste. Han tente sin lighter, han skilte sin obo, han pustet og han stønnet, han satte et engelskhorn sammen, han pustet og stønnet, han satte oboen sammen igjen, han pustet og stønnet, osv., osv. – en uendelig lang, selvhøytidelig og dypt kjedsommelig oppvisning av de mest forslitte grep og effekter fra det internasjonale performance repertoaret, det hele ispedd noen stumper fargeløs, småmodernistisk improvisasjonsmusikk. Innslaget sluttet med at han spilte to instrumenter samtidig. Déja vu, déja entendu: Roland Kirk gjorde det med større talent i 1962. Og den gangen hadde det ennå en viss musikalsk mening.

Så var det noe mer smekk for skillingen da Jørgen Knudsen og Bo Krister Wallström inntok scenen med deres performance «Alias Målt Perfekt Stopp»: Først en alenlang ironisk takketale til Gud og hvermann; så et dansenummer til tango, salsa, high life o.l.; så musikk for strykekvartett og obligat slangetemmerske; og til slutt en direkte TV-overføring av fyrverkeri fra plassen foran Verftet. Usammenhengende, udisiplinert, fjollet – jovisst, men i det minste gjennomført med energi og humør. Og med tongue in cheek. En liten uforpliktende musikalsk spøk – som sikkert vil kunne gjøre lykke ved julefesten i Ny Musikk, Avd. Bergen, men som er alt for privat til å kunne interessere andre enn nettopp de aller nærmeste venner og bekjente. Selv slangen kjedet seg.

Ingen kommentarer: