Verk av Britten og Tsjaikovskij
Leif Ove Andsnes, klaver
Dirigent: Manfred Honeck
Oslo Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Oslo Filharmoniske Orkester med overbevisende tolkning av Tsjaikovskijs femte symfoni
For ti år siden, i forbindelse med gjenutgivelsen av Oslo
Filharmonikernes sagnomsuste Tsjaikovskij-innspillinger fra åttiårene, skrev en
engelsk anmelder at dette orkestret fra det høye nord kunne måle seg med
verdens fremste – men at det fremdeles nok var noen som syntes at nettopp det
var litt underlig. I dag er det neppe noen som undrer seg lenger. I all fall
måtte enhver som hørte Oslo-folkene og den glimrende dirigenten Manfred Honeck
i Grieghallen onsdag, forstå at dette orkestret ikke bare måler seg med de
største, det tilhører verdenseliten.
For en fortolkning av Tsjaikovskijs femte symfoni! Her var
det ingen svake punkter, ingen uklarheter, ingen tvil om noe som helst. Alt
hadde funnet sin rette plass, alle detaljer var polerte, alle sammenføyninger
glatte og sømløse, alle de store tematiske sammenhengene fra sats til sats ble
fremstilt innlysende og klart, hver en rytmisk figur fra de minste aksenter til
de store utladningene i finalen sto knivskarpt og presist, de enkelte
instrumentgruppene var perfekt samstemte, den samlede klangen stor og fyldig.
Hva mer kan man ønske seg av et orkester?
Selvsagt er Tsjaikovskijs femte et verk musikerne har spilt
lenge og som de kjenner ut og inn – men allikevel fikk vi denne onsdagen en
fortolkning som virket både ny og frisk, iallfall annerledes enn den etter
hvert 15 år gamle innspillingen med Mariss Jansons, mer blank og klar i
fargene, med mer vekt på de fremadrettede dynamiske aspektene, med mer organisk
sug i Tsjaikovskijs salig syngende melodier.
Visst var det til tider noe nesten «amerikansk» over
fremførelsen, en slags stålblank presisjon, en opplevelse av orkestret som en
strømlinjet, veltrimmet maskin med alle møtriker strammet, alle hjul i perfekt
spinn. Og det var stunder hvor man kanskje savnet Jansons og hans etter hvert
litt gammeldagse dybde og inderlighet i fremførelsen, spesielt i andresatsen.
Men den slags tanker glemte man fort. For denne maskinen gikk jo som i olje. Og
man måtte bare overgi seg. For et orkester!
Spillestilen og den effektive, dynamiske dirigenten Manfred
Honeck passet perfekt til Leif Ove Andsnes og hans fortolkning av Benjamin
Brittens klaverkonsert som vi hørte før pausen. Det er snakk om et tidlig verk,
skrevet i 1938 da Britten ennå bare var 25 år gammel, et verk fullt av
ungdommelig energi og frekkhet, med ironiske kommentarer og kjepphøye parodier
på eldre tiders musikalske former, spesielt i andresatsens vals og finalens
militaristiske marsj. Solostemmen er briljant og virtuos med hovedvekt på
klaverets muligheter som slagverksinstrument. Kanskje ikke noe sentralt verk,
verken i klaverlitteraturen generelt eller i Brittens egen produksjon. Men et
verk som saktens kan spilles den dag i dag – hvis det da spilles nettopp slik
Andsnes gjorde det: profesjonelt, konsentrert, saklig. A job well done.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar