Charles Gounod: Faust
Dario Schmunck (Faust), Jana Havranova (Marguerite), Urban
Malmberg (Mephistopheles), Alejandro Gallo (Valentin), Siebel (Silje Folkedal)
Regi: Bruno Berger Gorski
Scenografi: Dirk Hofacker
Dirigent: Anne Randine Øverby
VNOs orkester
Bergen Operakor
Vest Norges Opera
Arenum Messehallen
Vest Norges Opera setter Gounods Faust opp i Arenum.
Vi kjenner etter hvert oppskriften på en produksjon fra Vest
Norges Opera: Utenlandske solister fra det internasjonale mellomsjiktet; lokale
krefter i kor og orkester; stor dugnadsinnsats. Vi skal ikke diskutere denne
strategien her, men bare peke på at oppsetningen av Gounods Faust i Arenum i
det minste gir klare anvisninger om hva som må gjøres med den lokale delen av
oppskriften hvis denne versjon av det vestlandske operaprosjektet skal lykkes
på sikt.
Det må for
det første jobbes mer intensivt med de musikalske sidene av korets virksomhet.
På premierekvelden var det en del nydelige, fulltonende partier. Men det var
også flossede innsatser, uklar tekstuttale, sløret linjeføring i de
flerstemmige sekvensene og jevnt over problemer med dynamikken.
Det må for
det andre jobbes mer intensivt med det som kalles VNOs orkester. VNO har ikke
noe permanent, skikkelig sammentømret orkester. Og når det faktisk forholder
seg slik, da blir det desto mer nødvendig å anstrenge seg med å få samstemt de
innleide musikerne. Orkestret som spilte på premierekvelden, hadde tydeligvis
hatt for lite øvetid. Det ble spilt ganske solid i lange strekk tidlig på
kvelden, men som helhet hadde fremførelsen et ujevnt og frem for alt et noe
uentusiastisk, nærmest uinteressert preg.
For det tredje kunne man ønske seg at VNO fant et annet sted
å spille enn Arenum. Det fremmer ikke konsentrasjonen å sitte på
sjøsykefremkallende stillaser i en kjempemessig hall med et gammelt
ventilasjonsanlegg brummende i bakgrunnen. I tillegg setter dette merkelige
rommet grenser for hva den glimrende scenografen Dirk Hofacker kan få til. Han
har ved andre anledninger skapt interessante romeffekter i Arenum, men denne
gangen har han landet på en upraktisk løsning som det er vanskelig for de
opptredende å bevege seg rundt i. Regissøren Bruno Berger Gorski har ikke hatt
det nemt med denne løsningen. Og har derfor tilsynelatende gitt opp å regissere
koret i det hele tatt. Med det resultat at alle de store masseopptrinnene ender
i kaos. Korets medlemmer flakker rådville hit og dit og krasjer ustanselig inn
i hverandre.
Gorecki og Hofacker som sammen med Anne Randine Øverby har
laget kveldens «konsept», har sett bort fra de mer komplekse psykologiske og
religiøse problemstillingene i Gounods opera og har – som det etter hvert er
blitt tradisjonen i VNO - konstruert forestillingen som en serie spektakulære opptrinn
uten større fortellemessig sammenheng. Dette valget kan selvsagt diskuteres.
Men når det nå en gang er gjort, da må regien fungere upåklagelig. Da går det
ikke an at oppsetningen som helhet preges av usikkerhet og tekniske problemer,
og at sceniske effekter som skulle vært elegante eller pirrende ender med å bli
klossete og kjelkete.
Som det
ofte er tilfelle med VNOs produksjoner, gjør de utenlandske solistene en bra
jobb mitt i all ståheien. Dario Schmunck synger en typeriktig «fransk» Faust
med lys, lyrisk tenor og matcher utmerket sopranen Jana Havranovas intense,
uttrykksfulle Marguerite. Bassen Urban Malmberg som synger Mephistopheles,
startet noe forsiktig på premierekvelden, men fik etter hvert skikkelig dybde
og tyngde i stemmen. Blant de norske sangerne hørte vi Silje Folkedal i
bukserollen som Marguerites beiler Siebel. Tone Kvam Thorsen sang den lille
rollen som Marthe med et sterkt, scenisk nærvær og demonstrerte enda en gang at
hun både er en god sanger og en god skuespiller.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar