Eichendorff Lieder
Wolfgang Holzmair, baryton
Imogen Cooper, klaver
Philips
Wolfgang Holzmair med skuffende tolkninger av Eichendorff-lieder
Å synge lieder er hot og sexy. Hvem skulle trodd det? For ti
år siden var lieder fremdeles et anliggende for spesielt interesserte. I dag er
det et av den klassiske musikkens virkelige vekstområder. Det kryr av unge,
begavede sangere. Hver måned bringer nye, radikale tolkninger av kjente verk.
Slikt blir det konflikter og kontroverser av.
Konflikter
og kontroverser blir det aldri omkring Wolfgang Holzmair. Han er den gamle
verdens mann. Svigermors og museumsvaktenes drøm. Snill og pen. Høflig og
dannet. Og kjedelig.
På den siste platen synger han tekster av den tyske
romantikeren Joseph Eichendorff. Musikalsk sett spenner utvalget fra
1800-tallets første tiår til våre dager, men med tyngdepunkt i Robert Schumanns
Liederkreis op. 39 og i syv sanger av Hugo Wolf.
Holzmair
synger det hele med lys, nydelig baryton. Teknisk sett er han på det nærmeste
plettfri. Og det vet han godt. Det er noe sukkersøtt selvforelsket over hans
fraseringer – som om man hele tiden blir dyttet i siden: Fikk dere med hvor bra
dette var, gutter? Teksttolkningene hans er demonstrativt pedagogiske, med pekefingrer
strittende til alle sider. Og er samtidig veldig enkle, nærmest enfoldige - med
konstant markering av alle de mest opplagte, mest selvfølgelige poengene.
Det er noe affektert teatralsk og meget, meget gammelmodig
over denne måten å synge på. At Holzmair faktisk har mer å by på, viser han
bare i et par av de moderne verkene der materialet plutselig yter så mye
motstand at han for en stund glemmer hvor bra han synes han låter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar