Verk av Schubert og Beethoven
Janine Jansen, Julian Rachlin, fiolin; Maxim Rysanov,
bratsj; Torleif Thedéen; Thomas Caroll, cello, Stacey Watton, kontrabass;
Martin Fröst, klarinett; Per Hannevold, fagott; Radovan Vlatkovic, horn; Itamar
Golan, klaver;
Festspillene
Logen
Janine Jansen og venner spiller Schubert og Beethoven
NRK-folkenes selvglede og arroganse kjenner ingen grenser.
Når musikkavdelingen en enkelt gang kommer til byen og får lyst til å lage et
TV-opptak av en eller annen konsert, da må alle andre hensyn naturligvis vike –
mener de. Lørdag kveld okkuperte de for eksempel Logen og ødela – som den
naturligste sak i verden – hele første avdeling av konserten. Publikum i salen
var egentlig kommet for å se og høre Janine Jansen og hennes venner spille
Schubert og Beethoven. I stedet fikk vi et ganske grundig inntrykk av de solide
bakdelene på to klossete NRK-kameramenn som vraltet og skranglet omkring i
lokalet på måfå.
Det er vanskelig å ha noen mening om fremførelsen av
Schuberts Forell-kvintett. Men når lærremmene på NRK-folkenes håndholdte kamera
av og til ikke knirket, ante man at det var snakk om en frisk, gjennommusikalsk
tolkning med den glimrende litauiske pianisten Itamar Golan i sentrum og med
fin spenning mellom Jansens iltre fiolin og de dype strykerne, Rysanov, Thedéen
og Watton. At dette er fem musikere som ikke spiller sammen hver dag, merket
man bare av og til, spesielt i de tyste passasjene og i skjøtene mellom
avsnittene innenfor de enkelte satsene.
Kanskje festspilldirektøren klarte å lære Arild Erikstad og
hans medarbeidere litt folkeskikk i løpet av pausen? I det minste var NRKs
ambulerende sirkus forsvunnet da Janine Jansen sparket Beethovens septett i
gang. Og resten av kvelden holdt de resterende kameraene seg diskret i
bakgrunnen.
Vel er Beethovens septett skrevet i det sene 1700-tallets
diverterende genre, men diverterende musikk er ikke nødvendigvis det samme som
«lett musikk». Septetten «diverterer» og underholder – ikke fordi den er enkel
og elementær, men fordi den er det motsatte: sammensatt, avvekslende, stappfull
av musikalske innfall. Og slik ble den spilt lørdag kveld av Janine Jansen og
vennene hennes: skarpt, sprell levende med ettertrykk på alle kontraster, i en
tolkning der selv den raske menuetten fikk en ekstra spiss ved å bli jekket opp
i tempo. At tolkningen ikke alltid var like overbevisende, skyldes at det
egentlig var to musikalske kraftsentre i gruppen: Den energiske Janine Jansen
drev strykerne fremover og spilte verket som et felles anliggende, mens Martin
Fröst fulgte sin egen agenda og spilte det som et stykke for klarinett med
akkompagnement i det fjerne.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar