Verk av Johannes Brahms
Oslo-Filharmonien
Myung-Whun Chung, dirigent
Grieghallen
Bedre kan Brahms neppe spilles.
Det er søndag kveld i Grieghallen. Oslo-Filharmonien spiller
Brahms. De to siste symfoniene. Myung-Whun Chung står på podiet. Og hva skal
man da si? Alene den varme, mettede strykerklangen er nok til å velte en over
ende. For ikke å snakke om de høypolerte fargene i messing- og treblåserne. Og
etter hvert som man får summet seg, folder hele den store, sammensatte, nesten
stofflige orkesterklangen seg ut. Man hører de små detaljene, de avslepne
fraseringene, de lange linjene. Alt sitter presist som det skal, hvert
buestrøk, hver rytmisk aksent. Med slik orkesterkultur er mye gjort allerede
før konserten begynner.
Når det gjelder det egentlige arbeidet – tolkningen og formingen
av musikken – er man aldri i tvil om hva det var som fikk Oslo-Filharmonien til
å ønske seg Myung-Whun Chung som sjefsdirigent da Mariss Jansons trakk seg fra
stillingen i sin tid. Chung kom ikke til Oslo, men en kveld som denne merker
man at det fremdeles er god kjemi mellom ham og musikerne. Han fører dem
sikkert og myndig igjennom de turbulente yttersatsene. Han velger brede
romslige tempi i de langsomme satsene. Han skaper store musikalske sammenhenger
gjennom hvert enkelt verk. Og han får musikerne til å spille andresatsen i den
fjerde symfonien mer inderlig og hjertegripende enn noensinne før. Kan Brahms
spilles bedre enn dette? Neppe.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar