Julian Rachlin & Venner
Verk av Schumann, Brahms og Schönberg
Itamar Golan, klaver; Janine Jansen, Roman Simovitz og
Julian Rachlin, fiolin; Radovan Vlatkovic, horn; Maxim Rysanov, bratsj; Torleif
Thedéen; Thomas Caroll, cello
Festspillene
Logen
Et møte med Festspillenes best bevarte hemmelighet
Det startet med Robert Schumanns Märchenbilder, spilt litt
forsiktig og prøvende av Julian Rachlin på bratsj og Sophie Rachlin på klaver.
Det tok seg opp med Brahms’ robuste horntrio op. 4, med Radovan Vlatkovic på
melankolsk horn, Itamar Golan på klaver og Rachlin igjen, nå på fiolin. Og
etter pausen eksploderte allting. Med en vill, frekk tolkning av Schönbergs
strykesekstett «Verklärte Nacht». Det var her vi møtte Janine Jansen –
Festspillenes best bevarte hemmelighet.
Hun er nederlender. Hun er ung. Hun spiller fiolin. Og ute i
verden er hun superstar – i det minste i iPod-universet. I april var hun den
klassiske musikeren som flest mennesker i verden lastet ned fra iTunes. Det er
det sikkert er mange grunner til. For eksempel aggressiv markedsføring, fine
bilder på nettet og en plate med Vivaldis fire årstider. Men mon ikke også det
store publikum der ute i stratosfæren merket at Jansen er en musiker av de helt
sjeldne?
Vi som hørte henne i Logen i går, er i hvert fall ikke i
tvil. Musikerne på scenen var det heller ikke. De fant spontant sammen under
hennes myndige ledelse, fulgte hennes minste vink og presset seg selv og
musikken til de ytterste grensene. Slik at «Verklärte Nacht» denne kvelden ble
mer høyspent, mer hvitglødende, mer sanselig beruset enn noensinne før.
Det er vanlig å spille dette verket i et tilbakeskuende
perspektiv – som en musikalsk avskjed, en siste hilsen til det nittende
århundre før noe nytt, noe radikalt annerledes begynner. Janine Jansen og
hennes venner velger den motsatte strategien. I deres tolkning er fremtiden
allerede begynt. «Verklärte Nacht» er et stykke samtidsmusikk. Skrevet i 1899,
men full av muligheter som peker fremover. Inn i det 21. århundre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar