Bergens
Tidende, 27.05.2010
Festspillene / Film
Koyaanisqatsi (1982)
Godfrey Reggio, regi
Philip Glass, musikk
Philip Glass
Ensemble
Morten Lassenius
Kramp, bass
Håkon Matti Skrede,
kormester
Bergen Filharmoniske
Kor og sangere fra Kor Vest
Michael Riesman,
dirigent
Bergen Filharmoniske
Orkester
Grieghallen
Effektiv framførelse av Godfrey Reggios film Koyaanisqatsi
Det var premiere i
Grieghallen i går. Vel, ikke premiere på Godfrey Reggios film Koyaanisqatsi.
Den er – som Philip Glass’ musikk – fra 1982. Men Europa-premiere på filmen
akkompagnert av live musikk med Glass selv som keyboardist.
Filmen har selvsagt
ikke endret seg siden 1982. Den er framdeles et visuelt orgie som starter med
en skarp motsetning mellom vidstrakte, mennesketomme naturområder og
forurensede industriområder. Og som fortsetter med bilder av overbefolkede
storbyer, rakettavfyringer, fortettede trafikkmaskiner osv.
Naturen er hellig og
herlig, men menneskene ødelegger verden. Budskapet er enkelt, på grensen til
det banale. Men Reggio formidler det effektivt med virtuos utnyttelse datidens
mest avanserte fly- og filmteknologi. Her er sveipende luftfotografier bortover
storslåtte ørkener og canyons, og her er time- lapse teknikk som får skyene til
å danse og bilene på motorveiene til å likne flytende lavastrømmer.
I 1982 mente mange
at filmen mest var beregnet på eldre, skjeve hippier. Men sett i dag, nesten
tretti år senere, er det ikke new age filosofien og referansene til
Hopi-indianerne som virker slående. Det er derimot selve Reggios raseri, hans
vemmelse, hans ubehag ved den moderne kulturen, og hans insisterende,
akselererende framvisning av alt det groteske og obskøne ved det amerikanske
samfunnet. Koyaanisqatsi er, sett i dag, en slags oppdatert «Modern Times».
Uten Chaplins humor og uten forsonende momenter.
Philip Glass’ musikk
hadde heller ikke endret seg, selv om den i går ble framført med stor
besetning. Den var framdeles like irriterende og enerverende, med evige
repetisjoner av enkle melodiske celler spent ut over enkle harmonisekvenser.
But it works, mate! Musikken hans fungerer som bare det. Nå som den gang. Han
bruker alle de eldste knepene i filmkomponistenes bok, lar musikken forme den uformelige
bildestrømmen og legger spooky klanger inn under bildene av verdens heslighet
når det trenges. Diskret er han ikke. Men hvis musikken hans ikke var der,
ville filmen falle sammen som de eksploderende høyblokkene Reggio er så
fascinert av.
Glass og hans
musikere og dirigenten Michael Riesman hadde prøvd dette før og hadde full
kontroll. Og BFO og koret inntog sine plasser og føyde seg fint inn i
sammenhengen. Koyaanisqatsi er en menneskeskapt maskin. Den går som smurt.
Effektivt og sikkert.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar