Musikkommentar, Bergens
Tidende, 19.05.2010
I 1999 gikk vi og
fryktet for «YK2», den store «år 2000-katastrofen» som ville få alle
livsviktige kommunikasjonssystemer til å krasje ved midnattstid nyttårsaften
fordi computerne ikke var programmert til å klare overgangen fra 99 til 00.
Som kjent skjedde
det overhodet ingenting den kvelden – enten fordi dataingeniørene hadde klart å
rette programmeringsfeilene i tide, eller fordi mediene hadde overdrevet
problemet. Men årtusenskiftet fikk i det minste noen interessante sideeffekter
som krevde betydelig mental omprogrammering. For vi skjønte ganske rask at det
ikke lenger gikk an å snakke om 1900-tallet som før. «Dette århundre», «vårt
århundre», var umerkelig blitt presset bakover i tid. Og var blitt til «forrige
århundre».
Når er du født? I
første halvdel av forrige århundre … Det høres faktisk ikke særlig sprekt ut
når man er nødt til å svare slik. Og det var mange andre tidsmarkeringer som
måtte endres da «dette århundre» forsvant i bakspeilet og ble til «forrige
århundre».
Ta for eksempel
musikkhistorien. Så sent som i 1999 kunne vi framdeles omtale Schönberg, Berg,
Webern og Bartok som samtidskomponister og si at de tilhørte «dette århundre»,
«vårt århundre». Det går ikke lenger. Musikken deres stammer fra «første halvdel av forrige århundre».
Tidligere sa vi at Beethoven døde «i begynnelsen av forrige århundre». Det er
helt feil nå. Etter år 2000 har vi måttet lære å reservere dette uttrykket til
folk som Gustav Mahler – som mange av oss nærmest oppfattet som samtidskomponist.
Omprogrammeringen
fikk umiddelbart de fleste komponister og deres musikk til å framstå som eldre
enn før. Og det lar seg selvsagt ikke nekte at den kronologiske avstanden
mellom oss og dem faktisk, ja nødvendigvis, blir større og større som tiden går.
Men vårt personlige, opplevelsesmessige forhold til dem og deres musikk endres
ikke nødvendigvis fordi vi har måttet foreta disse språklige justeringene. For
objektiv, kronologisk tid er nå en gang noe annet enn subjektiv, psykologisk
tid.
Det kan gjerne være
at Mahler, Schönberg, Bartok osv. nå tilhører «forrige århundre», men de er
fremdeles en del av «vår tid», iallfall en del av «min tid». Det samme er
Charlie Parker, Miles Davis og Coltrane. Og egentlig gjelder dette også for
Beethoven, Schubert, Brahms, osv. – selv om de faktisk levde lenge «før forrige
århundreskifte». Det er slik det er: Tiden går. Ubønnhørlig. Men det er ingen
tvingende sammenheng mellom klokkens programmering og den indre, personlige
programmeringen som avgjør hva som er musikalsk samtid for meg og for deg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar