In Nativitate Beatae
Mariae Virginis
Schola Sanctae
Sunnivae
2L
Mariasanger fra 1200-tallets Trondheim
Kanskje jomfru Maria
hadde bursdag 8. september? Det var iallfall den dagen man feiret i
middelalderen. Og en slik feiring var ikke noen enkel sak.
Det startet med
«vesper» i kirken kvelden før. Det var salmesang og det var korte motsvar fra
koret. Klokken to om natten var det påen igjen, denne gangen med «matutin», den
store nattegudstjenesten, med nye salmer og motsvar pluss tre bibellesninger
avbrutt av lengre svar fra koret. Ved soloppgang var det «laudes» med flere
salmer og motsvar. Og spredd ut over resten av dagen kom det ytterligere fem
slike samlinger.
Hva sang de? En
notebok fra domkirken i Nidaros gir noe av svaret. Boka stammer fra slutten av
1200–tallet og endte etter reformasjonen i København der den ble brukt til
innbinding av regnskapsbøker på 1600-tallet. Senere er noen av strimlene blitt
samlet slik at man i dag har ti sammenhengende noteark med bruddstykker av
matutin- og laudes-delene i en Maria-syklus.
Det er dette
materialet som nå er spilt inn for plateselskapet 2L – som enda en gang
imponerer med utrolig vakker lyd. Vakker lyd kommer det også fra
Trondheim-koret Schola Sanctae Sunnivae under ledelse av Anne Kleivset. Man
skal nok være ekspert på tidlig kirkemusikk for å avgjøre hvor «autentisk»
framføringen er. Enhver framføring av musikk fra denne perioden må nødvendigvis
være en fortolkning, en konstruksjon basert på noter som bare antyder melodiens
bevegelse i grove trekk uten rytmisk frasering. Men musikken på platen klinger
iallfall veldig overbevisende – eller rettere, den klinger nåtidig, tilpasset
en nåtidig sensibilitet.
De tretten
tidebønnene på platen mangler harmonikk, rytmikk, utvikling – alt hva vi
vanligvis forventer oss av musikk. Dette er enkel, enstemmig sang uten
musikalsk sentrum, musikk hvis eneste virkemiddel er svevende, bølgende
melodier og kontrasten mellom en eller flere solostemmer og et lite kor. Og
likevel, nærmest på tross av disse begrensningene, fungerer musikken – som
musikk.
Kanskje produsentene
har ment at en hel plate med slik musikk blir for mye. Iallfall har noen
besluttet å flette en komposisjon av Henning Sommerro, Anne Kleivsets
ektefelle, inn mellom tidebønnene. Hans «Maria» var opprinnelig et orgelverk
skrevet til et kirkejubileum. Her får vi det transkribert for marimba og annen
melodisk perkusjon. De fem korte satsene klinger utmerket, men bryter – ofte
temmelig brutalt – den hypnotiske, meditative stemningen i Maria-sangene fra
1200-tallet
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar