Bergens
Tidende, 26.05.2010
« – in folk style»
Trondheimsolistene
2L
Trondheimsolistene mellom gammelt og nytt
På coveret faller en
buldrende foss ned mellom bratte fjellsider – som viser seg å være to
steinansikter, to sure, gamle troll framstilt i Theodor Kittelsens
karakteristiske stil.
Vi er med andre ord
i folkeeventyrets land. Så heter Trondheimsolistenes nye plate da også «– in
folk style» med referanse til Griegs «I Folketonestil» som sammen med «Kulokk
og Stabbelåten» utgjør hans «To nordiske melodier» (op. 63). Begge melodiene er
med på platen. I tillegg spiller Trondheimsolistene også en annen gammel
Grieg-kjenning: strykerversjonen av Holberg-suiten (op. 40).
Griegs musikk på
platen og den norskeste av alle norske bildekunstnere på coveret. Da kan det
vel ikke bli mer norsk, mer folkelig, mer eventyrlig?
Vel, så enkelt er
det ikke. Ta bare coverbildet. Det stammer fra en serie som Kittelsen laget i
1907 for å feire Sam Eyde og Hydros nye kraftstasjonen ved Rjukan. Det er med
andre ord modernitetens framskrittsoptimistiske eventyr som skildres her,
historien om mennesket som temmer og nyttiggjør den ville naturen. Øverst i
bildet ligger Svelgfoss kraftstasjon som
en lysende katedral og kaster sine triumferende stråler ut over den beseirede
verden.
Kittelsens bilde
kunne gitt anledning til interessante problematiseringer av den særegne
sammenfletningen av nasjonalisme og modernitetsdyrkelse som var en del av
bakgrunnen for norsk musikk omkring siste århundreskifte. Men platedesigneren
har resolutt fjernet hele kraftstasjonen fra coveret og satt navnet
«Trondheimsolistene» inn i stedet ...
Hva er det
musikalske poenget med dette grepet? At orkestret er et moderne kraftverk som
kaster nytt, strålende lys over de gamle verkene? Neppe. For det er faktisk
ikke noen spesiell ny tolkning av Grieg-verkene som Trondheimsolistene
presenterer på platen. Ikke at dette i seg selv er noe problem. For eksempel
blir Holberg-suiten framført som seg hør og bør – lett og elegant, med
profesjonell velpleiet frasering og flott, egal klang. Og alle forsiringene i
Air-satsen sitter som et skudd.
Men det er faktisk
mer fossekraft i de to siste verkene på platen. I suiten «Abrégé» spiller
svenske Emilia Amper både tradisjonelle og nykomponerte stykker på nyckelharpa
– og spiller instrumentet og de folkemusikalske grepene inn i en aktuell
sammenheng slik at det oppstår interessante forbindelser mellom
tradisjonsmusikken og moderne rytmisk musikk.
Platen slutter med
et verk som så å si demonstrerer spenningen mellom folketone og modernitet slik
den utspilles innenfor en nåtidig musikkinstitusjon: «Diplom» for fele og
strykerorkester er et eksamensarbeid fra Norges Musikkhøgskole skrevet av den
spreke felespilleren Gjermund Larsen som har klart å skape fin balanse mellom
en fri, lekende solostemme og en mer akademisk orkestersats.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar