Grieg, Evju: Piano Concertos
Carl Petersson, klaver
Kerry Stratton, dirigent
Prague Radio Symphony Orchester
Grand Piano
Grieg & Saint-Saëns: Piano Concertos
Vadym Kholodenko, klaver
Miguel Harth-Bedoya, dirigent
Kringkastingsorkesteret
harmonia mundi
Nye innspillinger av klaverkonserten «alle» kjenner ut og inn
Trenger verden flere innspillinger av Griegs klaverkonsert? Alle de største stjernene har jo vært der. Pluss hundrevis av andre pianister. En skulle tro det rakk. Likevel kommer det stadig nye innspillinger på markedet. Og innimellom også innspillinger som forteller noe litt nytt eller annerledes om verket.
Innspillingen med den svenske pianisten Carl Petersson er en
av de som skiller seg ut – fordi han nettopp ikke spiller det verket «alle»
kjenner ut og inn. I stedet for den opprinnelige versjonen av a-moll konserten har
han valgt å ta for seg den reviderte utgaven som Grieg og det australske klaverfantomet
Percy Grainger arbeidet på i sommeren 1907, kort før Griegs død. Grainger publiserte
revisjonen i 1919 på musikkforlaget Schirmer, i en utgave der alle endringer og
avvik var nøye markert.
I forordet til Schirmer-utgaven skriver Grainger at Grieg som
pianist var en «ekstremt viril og dynamisk» fortolker av egne verk. Han valgte
raskere tempi enn andre, og han spilte med «alle slags sterke og plutselige
aksenter» og «voldsomme kontraster mellom lys og skygge». Hans tolkninger var
«rastløse og feberhete».
Carl Petersson følger Schirmer-utgavens raske
tempoangivelser. Og følger også Graingers råd om at enhver som skal spille
denne musikken må forsøke å realisere Griegs «forkjærlighet for lyse og klare
og rene klanger». Resultatet er blitt en frisk, ungdommelig tolkning, lett på
foten, med brå stemningsskift og fysisk styrke i de store utladningene. Og Prags
kringkastingsorkester legger en lys kammermusikalsk ramme rundt klaverstemmen.
Dette er så visst ikke den nasjonalromantiske konserten vi kjenner ut og inn. Dette
er urolig, nervøs, og til tider nesten corny, musikk. Ikke alle vil like denne versjonen
og denne tolkningen. Men den gir et interessant skråblikk – på et verk vi trodde
vi kjente ut og inn.
Grieg hadde planer om å skrive enda en klaverkonsert, men
fikk det aldri til. I hans papirer finnes bare noen få fragmenter av en klaverstemme
i h-moll – som mange i ettertid har forsøkt å arbeide videre med. På platen
spiller Carl Petterson et av disse forsøkene, en sjarmerende Grieg-pastisj i
fem satser skrevet av Helge Evju. Og som en slags ekstranumre får vi Evjus
klavertranskripsjoner av to Grieg-sanger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar