Hyllest og avskjed

Bergens Tidende, 29.09.2015


«Meins Lebens Licht»
Nystedt – Bach
Det Norske Solistkor
Dirigent: Grete Pedersen
BIS

Kirkemusikalske komposisjoner av Bach og Nystedt


Med sine 26 sangere er Det Norske Solistkor et lite kor, et kammerkor. Musikalsk sett er det et meget stort kor, et kor av internasjonalt format. Det har eksistert i 65 år og har i hele denne perioden bare hatt to ledere: Knut Nystedt som grunnla det i 1950 og Grete Pedersen som avløste ham i 1990.  

Solistkoret har alltid beveget seg fritt omkring i det vokalmusikalske repertoaret, fra barokk og romantikk til norsk og internasjonal samtidsmusikk, og i de senere årene også med utflukter inn over det folkemusikalske feltet. Nystedt brukte i tillegg koret som et slags verksted der han eksperimenterte med egne komposisjoner.

Nystedt som døde siste år, ville fylt 100 år nå i september. I den anledningen hyller solistkoret og Grete Pedersen ham som dirigent og komponist med en plate der de framfører fem av hans kirkemusikalske komposisjoner og fletter dem sammen med to motetter av Bach, Nystedts store forbilde og inspirasjon. Platen er en hyllest. Og også en avskjed. Begge Bach-motettene – «O Jesu Christ, meins Lebens Licht» (BWV 118) og «Jesu, meine Freude» (BWV 227) – er blitt til i forbindelse med begravelser og har tekster som handler om befrielse fra det jordiske, om lidelse og om håp, temaer som også går igjen i tekstene til Nystedts komposisjoner. 

Solistkorets fremførelse av Bach-motettene er rett og slett imponerende. Det lille kammerkoret får Bachs kontrapunktiske stemmevev til å stå lysende klart og rent. Og klangen er nesten overjordisk vakker. Det unge kammerorkesteret Ensemble Allegria akkompagnerer og matcher korets klangideal. Musikerne spiller riktignok på moderne instrumenter, men klarer likevel å få musikken til å klinge autentisk, med slanke, vibratoløse strykere og syngende oboer. 

Solistkoret gjør også en fin innsats i Nystedt-komposisjonene. Mange av hans kirkemusikalske verk hadde karakter av bruksmusikk, men på denne platen trekker Grete Pedersen og Solistkoret fram en rekke større, mer komplekse verk og demonstrerer spennvidden i produksjonen hans. Her er tidlige, neoklassiske komposisjoner, her er modernistisk inspirerte eksperimenter med krasse dissonanser og voldsomme dynamiske utsving. Og hele tiden en høyspent lidenskap, uttrykt med musikalske midler, og sunget av et finstemt kor. 

Platen slutter poengtert med «Immortal Bach», Nystedts meditasjon over de åtte første taktene fra Bachs koral «Komm, süsser Tod» (BWV 478).

Ingen kommentarer: