Bergens Tidende, 11.09.2015
When You Cut Into The
Present
Møster!
hubro
Møster! presser kjente formater og materialer til bristepunktet
En gang på 1970-tallet holdt forfatteren William S. Burroughs et foredrag der han snakket om «cut-up» teknikken sin – dette at han tok tilfeldige tekster, egne eller andres, klippet dem i småstykker, stokket om på bitene og konstruerte nye tekster ut av det gamle materialet. I løpet av foredraget kom det fram at denne teknikken hadde gitt ham visjonære opplevelser. Burroughs mente, helt alvorlig, at han med sin ubevisste omorganisering av tilfeldige språkfragmenter av og til hadde skapt tekster som forutsa fremtidige begivenheter. Konklusjonen hans var: «Når du klipper i nåtiden, lekker framtiden ut».
Sitatet har lenge vært
populært blant litterære surrealister og andre avantgardister. Nå dukker det
opp i norsk progjazz-sammenheng som tittel på den siste utgivelsen fra plateselskapet
hubro.
På «When You Cut Into The
Present» er William S. Burroughs’ futuristiske saks byttet ut med en saksofon –
for det er Møster! som spiller, gruppen som for fem år siden signaliserte at saksofonisten
og datarockeren Kjetil Møster var vendt tilbake til jazzscenen. I sin nåværende form består gruppen i tillegg til Møster
av gitaristen Hans Magnus Ryan og trommisen Kenneth Kapstad, begge fra
Motorpsycho, pluss bassisten Nikolai Eilertsen.
Det er bare et år siden kvartetten
ga ut platen «Inner Earth». Den besto av en serie langsomme, glidende og
flytende lydskulturer. Pulsen var lav. De enkelte instrumentene var mikset slik
at de var vanskelige å skille fra hverandre. Og bare unntaksvis kom de store,
brølende utbruddene som ellers er Kjetil Møsters signatur. På «When You Cut
Into The Present» befinner gruppen seg et helt annet sted.
Det er fem
numre på platen, fem stykker pumpende effektiv musikk i grenselandet mellom
progjazz og noise der Ryans hvinende gitar og Møsters hysteriske saksofon blir
sparket framover av Eilertsens bass og den alltid imponerende Kapstads trommer.
På en måte er vi tilbake ved det som var Møsters første inspirasjon: den
høystemte musikken i John Coltranes sene grupper – de enkle akkordrekkene, de
insisterende, repeterende basslinjer og det voldsomme slagverket. Men likevel
er mye annerledes nå. For dette er ikke messende, andaktsfull musikk som bygger
seg langsomt opp over tid. Dette er musikk med utrolig kort lunte, musikk som i
løpet av et par sekunder eksploderer og løfter seg opp i et register der
varsellampene konstant lyser rødt.
Hva med
framtiden da? Lekker den ut, når Møster og gruppen hans klipper seg inn i
nåtiden og monterer ulike materialer sammen? Er «When You Cut Into The Present»
en plate som forutsier «the shape of jazz to come» som Ornette Coleman i sin
tid snakket om? Vel, den gjør nok ikke det. Eller gjør den?
«Framtiden er
her allerede - den er bare ikke så veldig jevnt fordelt», sa science
fiction-forfatteren William Gibson en gang. Kanskje er det denne ujevnt
fordelte, musikalske framtiden vi hører av og til når Møster! presser kjente
formater og materialer til bristepunktet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar