Bergens Tidende, 16.10.2015
Bach, Beethoven, Rzewski
Igor Levit, klaver
Sony Classical
Tre plater, tre verk, tre timer med overdådig, svimlende klavermusikk.
Unge, tysk-russiske Igor Levit er plateaktuell igjen. Denne gang med tre ekstremt krevende variasjonsverk – Bachs Goldberg-variasjoner, Beethovens Diabelli-variasjoner og den amerikanske avantgardekomponisten Frederic Rzewskis «The People United Will Never be Defeated!» fra 1975. Tre verk, tre plater, tre timer med overdådig, svimlende klavermusikk.
I intervjuer omtaler Levit
disse lange verkene som «reiser»: Etter presentasjonen av det musikalske
materialet – en bassgang, en harmonirekke, en liten melodi – føres vi gjennom
et landskap som hele tiden forandrer seg. Hver ny variasjon gir oss en ny
synsvinkel, et nytt perspektiv.
Det er tre veldig
forskjellige landskap Levit fører oss inn i på disse platene. I Goldberg-variasjonene
er det utsyn og åpne horisonter. Musikken står knivskarpt med klar, slank
linjeføring. Tempoet er av og til raskere enn vi er vant til, men musikken virker
aldri presset eller forsert. Levit har ro og overblikk. Og han får Bachs lange linjer
til å synge.
I Diabelli-variasjonene går
han dypt ned i stoffet, ned i de minste detaljene. Hver eneste av notetekstens artikulasjonsmarkeringer
blir ivaretatt. Og samtidig får han fram alle oppløsningstendensene, all den
indre uroen i verket. Framføringen er stormende, kraftfull, noen ganger faller
akkordene som smertende slag. Vi opplever, nesten fysisk, hvordan Beethoven
presser stoffet mot det klassiske landskapets ytterste grenser.
Spranget fra Beethoven til
Rzewski kan virke langt. Men «The People United» ble faktisk opprinnelig skrevet
til en pianist som ville ha Diabelli-variasjonene og et moderne variasjonsverk
på samme konsertprogram. Den politisk radikale Rzewski løste oppgaven ved å ta
utgangspunkt i «¡El pueblo unido, jamás será vencido!», den chilenske venstresidens
kampsang etter det CIA-støttede kuppet mot Salvador Allende i 1973.
Rzewski presenterer først melodien
med enkel harmonisering. Og så blir allting veldig komplisert. I første
variasjon sprenger han melodien i fillebiter og konstruerer noe som minner om
Anton Weberns punktmusikk. Og i de følgende 35 variasjonene bearbeider han
melodien med et batteri av moderne komposisjonsteknikker. Her er ekkoer av
Alban Berg og Debussy og Rakhmaninov, her er referanser til Ligetis etyder, her
er noe som minner om Keith Jarretts soloimprovisasjoner. Og innimellom hører vi
bassgangen fra Purcells «Music for a While», sitater fra Hanns Eislers «Solidaritätslied»
og de italienske partisanenes kampsang «Bandiera Rossa». Pluss at pianisten
fløyter og synger og banker på flygelet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar