Bergens Tidende, 05.10.2015
Sara Fulgoni, mezzosopran
Andrew Litton, dirigent
Håkon Matti Skrede, kormester
Bergen Filharmoniske Orkester
& Kor
Edvard Grieg Kor
Bergen Guttekor & Pikekor
Grieghallen
Andrew Litton slutter som sjefdirigent med sublim Mahler-tolkning
Da Andrew Litton kom til
Bergen i 2002, var han internasjonalt kjent for sine innspillinger av Mahlers
symfonier med Dallas Symphony Orchestra. Og på den aller første konserten som
sjefdirigent for Bergen Filharmoniske Orkester hadde han selvsagt Mahler på
programmet. Nå, på torsdag, på avslutningskonserten etter 12 år i Bergen, ble
det Mahler igjen. Og det til gangs.
Det var bare ett verk på
programmet – Mahlers tredje symfoni, symfonien som med en spilletid på opp mot
to timer er en av de lengste i musikkhistorien. Og ikke bare er den lang, den
er storslått og mangfoldig. Det er som om Mahler har komprimert og konsentrert all
verdens musikk i dette ene verket. Den lange førstesatsen er en collage av høyt
og lavt, av sørgemarsj og wienervals, av militærmusikk, trombonekonsert,
folketoner og mye, mye mer. Og etterpå følger fem satser, like stappfulle av
musikalsk stoff. En mezzosopran synger Nietzsches midnattsdikt. Det er damekor
og barnekor. Det er trompet og skarptromme bak scenen. Det er store teatralske
effekter og sarte, inderlige melodier. Det er musikalske begivenheter i hver
takt.
Under mangfoldigheten
ligger – som i alle Mahlers første symfonier – et program. Mange dirigenter konsentrerer
seg om dette og forsøker å binde musikken sammen, få den til å danne en
sammenhengende fortelling. Litton gjør ikke det. Som Mahler-dirigent tilhører
han den strukturalistiske skolen. I sin tolkning på torsdag fokuserte han på
det som skjer her og nå, på de musikalske begivenhetene, på de musikalske
poengene, på overgangene. Han gjorde rede for enkeltdelene, la dem på rekke og markerte
deres posisjon i det lange forløpet. Han lot så å si kontrastene i stoffet
spille seg helt ut. Og skapte ut av alle sammenstøt og konflikter og overganger
et intenst, bevegende forløp. En sublim tolkning av et sublimt verk.
Litton har kanskje endret
oppfattelse av Mahler i de 12 årene som har gått. Men at konserten på torsdag
virket sterkere, mer overveldende enn de første gangene vi hørte ham spille Mahler
her i byen, skyldes nok vel så mye at orkesteret har endret seg. I årene med
Litton som sjef har BFO utviklet seg til å bli et orkester av internasjonalt
format, et orkester som er i stand til å løse de helt store oppgavene og til å løfte
et så monumentalt verk som Mahlers tredje symfoni.
Det ble spilt
skarpt, presist og høyintensivt gjennom hele verket – med kraftsalver i
messingblåserne, duse, pastorale klanger i hornene og kvasse utbrudd i
treblåserne. Det er vanskelig å trekke fram enkeltheter i et verk der alle instrumentgrupper
konstant er i ilden. Men strykernes nattstemninger i fjerdesatsen og deres
brennende innledning i den langsomme sjettesatsen kan være eksempler på steder
en kommer til å huske lenge.
I
øvrig noterer vi at mezzosopranen Sara Fulgoni sto litt i skyggen av orkestret
i fjerdesatsen. Og at barnekoret i samme sats var nettopp så «kjekke i
uttrykket» som Mahler krever i partituret sitt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar