Bergens
Tidende, 12.01.2011
Kind
Ensemble 96
Nidaros Strykekvartett
Kjetil Almenning, dirigent
2L
Imponerende oppsummering av samarbeidet mellom Kjetil Almenning og Oslo-koret Ensemble 96
Under planleggingen het prosjektet «Om barn for voksne».
Resultatet ble «Kind» – en plate med nyere nordiske korverker basert på tekster
der barn, barndom og det barnlige er det gjennomgående temaet. En interessant
plate som samtidig er en fin dokumentasjon og oppsummering av samarbeidet
mellom Bergens domkantor Kjetil Almenning og Oslo-koret Ensemble 96 som han
ledet fra 2007 til våren 2010.
Det er ikke bare tekstlig, men også musikalsk sammenheng på
platen. For selv om det er snakk om nyere musikk, er det en viss tilbakeskuende
stemning i de fleste av verkene. Som for eksempel hos Frank Havrøy som skaper
en nesten nostalgisk syntese av norsk folketone i sine seks korte, velklingende
arrangementer av norske bånnsuller og vuggesanger. Eller hos finske Jaakko
Mäntyjärvis som plasserer seg nok så demonstrativt i løypen etter Richard
Strauss og Gustav Mahler med musikk til et dikt av den erkeromantiske,
østerrikske poeten Nikolaus Lenau. Også norske Marcus Paus setter gamle grep og
former i spill med «The Stolen Child» for kor og strykekvartett til tekst av W.
B. Yeats, men i hans tilfelle er det den tidlige ekspresjonismen som er
hovedinspirasjonen.
Platens tyngste verk er danske Per Nørgårds «Wie ein Kind» –
tre satser som så å si setter konflikten mellom før og nå på spissen ved å
oppbygge og simulere den tradisjonelle tonalitetens harmoni og orden for så i
neste øyeblikk å oppløse den i voldsomme, ekspressive følelsesutbrudd. Verket
som er inspirert av den schizofrene, sveitsiske kunstneren Adolf Wölfli, er
skrevet omkring 1980 og markerte i sin tid Nørgårds oppbrud fra de store,
harmoniserende ordenssystemer mot en mer ustabil og uforutsigelig
komposisjonspraksis.
Det er store uttrykksmessige kontraster på platen. Men
Ensemble 96 er et kor med imponerende spennvidde, et kor som uten problemer
klarer hele strekket fra den egale trimmete klangen i Havrøys og Mäntyjärvis
tradisjonalistiske verker til det komplekse satsbildet og de store bruddlinjene
hos Nørgård. En sterk prestasjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar