Musikkommentar, Bergens
Tidende, 19.01.2011
Jeg leser i avisen (17.1) at Stiftelsen Harmonien har
vedtatt å endre navn til Stiftelsen Bergenfilharmonien. Hjelpe meg! Verden står
ikke til påske!
«Hva er et navn?» – spør Julie i Shakespeares tragedie, og
sier: «Den blomst vi kaller rose, vil dufte liflig uten rosens navn». Hun mener
at ordene står i et ytre, helt tilfeldig forhold til de tingene de refererer
til. Slik hun ser det, kunne BFO gjerne hete Røyksopp eller Fjorden Baby, det
ville likevel være det samme orkesteret.
Direktør Bernt Bauge fra Harmonien tilhører en annen
språkfilosofisk tradisjon. Han mener det er tett sammenheng mellom ord og ting,
og at man ved hjelp av nye navn som for eksempel «Stiftelsen
Bergenfilharmonien» kan endre tingene og «gi orkesteret en tydeligere
identitet».
Jeg er ikke sikker på han har rett. Hva vi kaller tingene,
har selvsagt betydning for hvordan vi oppfatter dem, men det er neppe noen i
verden som ville endre oppfattelse av BFO fordi orkestrets byråkratiske
rammeverk får et lengre, mer besværlig navn.
Bauge mener også at Stiftelsen Bergenfilharmonien
«kommuniserer bedre», mens det gamle navnet virker fremmedgjørende for «alle
dem som ikke har et forhold til orkesteret». Her er vi nok tettere på årsaken
til navnebyttet. Det er selve ordet
Harmonien som er problemet. Hvis man skal ha tak i nye publikumsgrupper, er det
kanskje lurt å kvitte seg med et ord som vekker assosiasjoner om byens bedre
borgerskap og deres ideelle foreninger. Men i samme slengen kapper man så den
historiske forbindelsen tilbake til den borgerlige 1700-tallskulturen som i sin
tid skapte orkestret.
Andre orkestre fra samme periode opplever ikke denne
fortiden som noe problem. Orkestret som flyttet inn i de rike
tekstilfabrikantenes hus i Leipzig i 1781, kaller seg fremdeles for Gewandhausorchester
uten at det sjenerer noen. Men Stiftelsen Harmonien må altså ha nytt navn.
Verden står ikke til påske! Eller gjør den? Vel, den gjør nok det.
For den viktigste endringen på navnefronten er jo skjedd for lengst. Den skjedde tilbake i 1986
da det som den gang het Musikselskabet Harmoniens Orkester, ble døpt om til
Bergen Filharmoniske Orkester.
Navnebyttet gjorde det kanskje enklere å markedsføre orkestret
internasjonalt, men at BFO har en «tydeligere identitet» i dag enn den gang, er
selvsagt ikke et resultat av et markedsstrategisk navnevalg i 1986. Det skyldes
iherdig innsats av musikere og dirigenter gjennom et kvart århundre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar