Store forventninger

Musikkommentar, Bergens Tidende, 13.01.2011

Bergen filharmoniske orkester åpner vårsesongen i Grieghallen i kveld. Hva kan vi vente oss?

Det er helt sikkert ikke noen enkel sak å snekre sammen et slikt program. Her er mye å ta hensyn til. For eksempel alle de tradisjonelle – og motstridende – forventningene publikum og kritikere møter orkestret med.

Programmet bør avspeile musikkhistorien pleier man å si. Og siden det er snakk om et norsk orkester, ligger det også alltid i luften at BFO bør spille mye norsk musikk, pluss at orkestret har en særlig forpliktelse til å styrke norsk samtidsmusikk. I tillegg forventer vi at orkestret feirer hva som måtte være av store komponistjubileer. Pluss, pluss. Og da har jeg slett ikke nevnt alle de uunngåelige praktiske problemene: Hvilke solister har BFO råd til? Hva vil solistene helst spille, og hvordan matcher dette med de andre verkene som muligvis burde spilles på samme konsert? Og så videre, og så videre.

Hvordan klarer BFO å balansere mellom alle disse motstridende forestillinger og forventninger? Utmerket, er det korte svaret. På papiret ser vårens program i det minste ut til å være et rimelig kompromiss som kan tilfredsstille de fleste – samtidig med at det fremhever en type musikk som passer spesielt godt til BFOs kvaliteter. Kjernepublikummet vil uten tvil like dette programmet. Om det også vil trekke nye grupper til Grieghallen, er et annet spørsmål. Eller rettere: å utvide publikumsgrunnlaget er nok ikke noe man kan klare via programlegging alene. Her må det suppleres med andre virkemidler og jobbes i flere kanaler samtidig.

På åpningskonserten i kveld presenterer dirigenten Georg Mark og BFO et program som spenner fra Beethovens syvende (1812) over Weberns Passacaglia (1908) til seks sanger av Zemlinsky (1913) med Randi Stene som solist. Overskriften er «Møtested Wien». Det kunne gjerne vært overskriften på hele vårprogrammet. For etter mange sesonger der sjefdirigent Litton har vært spesielt opptatt av russiske komponister av ymse slag, er programmet denne våren preget av «Wiener-tradisjonen», den sentrale musikalske lysløypen fra Beethoven og framover – der BFO alltid har følt seg hjemme og ofte har hatt store stunder.

En av grunnene til at Wiener-linjen er styrket i 2010-11, er selvsagt at Gustav Mahler hadde 150 års jubileum i fjor og at det i år er 100 år siden han døde. I vår feirer BFO ham med framføringer av symfoni nr. 3 i januar og nr. 2 i mai. Januarkonserten er spesielt interessant. Den dirigeres av amerikanske David Zinman som nettopp har avsluttet en kritikerrost serie med alle Mahlers symfonier sammen med Tonhalle-Orchester Zürich.

I år er det også 100 år siden Johan Svendsen døde. Han blir feiret med en festkonsert i februar. Og når det gjelder norsk musikk fra de siste årene rommer programmet ganske mye, både en klarinettkonsert av Ørjan Matre, en slagverkskonsert av Rolf Wallin pluss to verker av Ketil Hvoslef: orkesterverket Ein Traumspiel og klaverkonserten fra 1993 med Leif Ove Andsnes som solist. Andsnes er også på programmet i mars: Mens BFO er på turne i Wien, spiller han et helt soloprogram med Wiener-musikk fra Beethoven til Schönberg for hjemmepublikummet.

Hva med solistene da? Vel, det er mange gode musikere på vårprogrammet. Men pianisten Hélène Grimaud som kommer i april, er – bortsett fra Andsnes da – den eneste som spiller i øverste, internasjonale divisjon. Det kunne gjerne vært flere av hennes type. Spesielt i en tid da man aldri er helt sikker på hvordan den klassiske musikken vil bli plassert på Festspillprogrammet.

Dette bør du ikke gå glipp av.

27.01: Mahlers tredje - Skapelsen
Gustav Mahler: Symfoni nr. 3
David Zinman, dirigent

30.03: Andsnes spiller Beethoven
Ludwig van Beethoven: Klaversonate nr. 21 'Waldstein'
Johannes Brahms:Fire ballader
Arnold Schönberg: Klaverstykker, op. 19
Ludwig van Beethoven: Klaversonate nr. 32

14.04: Drømmespill
Ketil Hvoslef: Ein Traumspiel
Wolfgang Amadeus Mozart: Klaverkonsert nr. 23
Dmitri Sjostakovitsj: Symfoni nr. 6
Eivind Gullberg Jensen, dirigent
Hélène Grimaud, klaver

Ingen kommentarer: