Bergens
Tidende, 19.01.2011
Yngve Slettholm
Chamber Music for Saxophone and Percussion
Lawo Classics
En av de mest originale stemmene i norske samtidsmusikk
Den nye Lawo-platen minner oss om at Yngve Slettholm ikke bare
er en effektiv kulturbyråkrat, han er en stor komponist, en av de mest
originale stemmene i norske samtidsmusikk. De seks kammermusikalske verkene på
platen avtegner hans kunstnerisk utvikling fra ekspressive, neoklassiske
prosjekter omkring 1980 til meditative verker inspirert av Morton Feldman fra
1990 og framover. Hans saxofonkvartett fra 1989 låner tittel fra en av Anton
Weberns foredragsanvisninger: «...wie ein hauch...», «som et pust». Dette kunne
være overskriften på den senere delen av Slettholms produksjon. Det er ingen
store fortellinger i disse verkene, bare små forløp av musikalske celler som
gjentas med ørsmå variasjoner og diskrete gester. Vakker musikk som puster
rolig og tyst. Og som tolkes innsiktsfullt av slagverkeren Kjell Tore Innervik,
harpenisten Sidsel Walstad, og NoXaS saksofonkvartett.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar