Bergens
Tidende, 26.01.2011
Call-Notes
Synne Skouen
Aurora
Verk som ikke likner på noe annet i norsk samtidsmusikk
«Det er altså
komponist jeg er» – sto det på invitasjonen da Synne Skouen lanserte denne
platen sist onsdag. Man skjønner hun føler behov for å si det. For i lange
perioder har kulturpolitikeren og byråkraten Skouen vært betydelig mer synlig
enn komponisten av samme navn.
Hun var
redaktør av musikktidsskriftet Ballade og musikkritiker i Arbeiderbladet på
1980-tallet. Det meste av 1990-tallet var hun ansatt i NRK, først som musikksjef
i P2, senere som kultursjef. Siden 2001 har hun vært spaltist i Aftenposten. Og
fra 2007 også drosjesjåfør på deltid. Men det er altså komponist hun er.
Egentlig.
Komponisten
Skouens navn har først og fremst vært forbundet med hennes og Kjersti Alvebergs
ballett Volven fra 1989. Andre deler av produksjonen hennes er mindre kjent, og
nesten ingenting er innspilt på plate. Før nå.
Call-Notes
inneholder musikk fra Volven fremført av Christian Eggen og
Kringkastingsorkesteret. I tillegg presenteres både verk fra 1980-tallet og
nyere komposisjoner fra livet etter NRK. Platen demonstrerer samtidig
spennvidden i Skouens produksjon – fra solostykker til orkesterverk. Og den
demonstrerer musikalske sammenhenger og forbindelser på kryss og tvers av verk
og årtier.
De to stykkene
for solofiolin som fremføres av Geir Inge Lotsberg på platen – «Une soirée
d´été…» (1991) og «…à travers les paroles» (2007) – er en god inngang til
Skouens musikalske univers. De er skrevet med 16 års mellomrom, men er tenkt
som en helhet og er preget av samme underliggende, estetiske program. Musikken
er atonal med bruk av modernistiske gester og effekter, men tonespråket brytes
hele tiden opp via innskutte referanser til soloformatets tradisjon.
Sammenstøtet mellom nåtid og fortid oppløses ikke i fred og forsoning. Men
tidsperspektivet gir nåtidsmusikken klangbunn og dybde.
Et annet
fellestrekk er Skouens lekende og ofte ironiske forhold til de musikalske
formatene og hennes bruk av sceniske effekter under fremføringen – som for
eksempel i «Vent!» (2004) der pianisten Ellen Ugelvik spiller klassiske
klaverklisjeer med en telefonbok liggende på de dype tangentene slik at
resultatet høres ut som et stykke retro-avantgarde. Eller i «O Vilhelm,
Vilhelm, for strykekvartett + 1» (2007) der +1 viser seg å være sangeren Ruth
Wilhelmine Meyer som etter en stund bryter inn i en modernistisk sats med en
gammel, melankolsk romani-sang.
Verk som disse
likner ikke på noe annet i norsk samtidsmusikk. Godt at det endelig er blitt
mulig å høre dem på plate.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar