Bergens
Tidende, 15.12.2010
Come Away, Death
Marianne Beate
Kielland
Sergej Osadchuk
2L
Interessant recital-plate med sanger om døden
«Come away, come
away, death», synger Feste i Shakespeares Helligtrekongersaften. «Kom hit, kom
hit, død». En vakker, grusom kvinne har sveket ham. Nå vil han dø og legge seg
til hvile i en ukjent grav under triste sypresser. Stykket er egentlig en komedie,
og Feste er den oppfinnsomme hoffnarren. Men flere ganger underveis bryter han
ut av handlingen, vender seg mot publikum og synger slike sanger som en slags
bitre kommentarer til begivenhetene på scenen.
Melodien fra den
opprinnelige oppsetningen er gått tapt, men siden har all verdens komponister –
fra Thomas Arne over Johannes Brahms til Elvis Costello – latt seg inspirere av
Festes teatralske klage og har skrevet sine egne versjoner. På platen «Come
Away, Death» har mezzosopranen Marianne Beate Kielland samlet tre slike
eksempler signert Jean Sibelius, Erich Korngold og Gerald Finzi og brukt dem
som ramme om Mussorgskys «Sanger og danser om døden» pluss to stykker norsk
samtidsmusikk – Wolfgang Plagges tonesettinger av fire dikt av Edith Södergran
og Maja Ratkjes HVIL til tekst av Aasne Linnestå.
Sibelius skrev sin
Shakespeare-sang i 1906, Finzis og Korngolds versjoner er fra slutten på
1930-tallet, men de ligger all tre innenfor det senromantiske uttrykket og
passer svært godt til Kielland mørke, klangfulle stemme. Hun rammer den
sørgmodige, melankolske tonen i hver av sangene og får samtidig fram de
individuelle forskjellene mellom dem – den nordiske klangen hos Sibelius, den
engelske folketonen hos Finzi og den prekære balansen mellom sentraleuropeisk
senromantikk og amerikansk populærmusikk hos Korngold.
Shakespeare-sangene
er ganske korte, nærmest en slags musikalske miniatyrer. Derimot gir
Mussorgsky-syklusen Kielland anledning til å utfolde seg i det store formatet
med bredde i foredraget og ekspressiv, musikalsk karakterisering av de enkelte
sangenes tematiske innhold. Av de to norske bidragene er Maja Ratkjes HVIL det
mest interessante – en slags musikalsk «cut-up» der en tekst med økologisk tema
splintres i lydatomer og tvinger Kielland til å presse stemmen ut i randsonene
av det musikalske registeret.
Ukarinske Sergej
Osadchuk – professor i klaver ved Nordnorsk Musikkonservatorium i Tromsø – er
en lydhør akkompagnatør i Shakespeare-sangene og Mussorgsky og en sterk
støttespiller for Kielland i de to krevende norske verkene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar