Musikkommentar, Bergens
Tidende, 08.12.2010
Jeg slår på radioen.
Og kommer inn i et program der folk diskuterer Mozarts klaversonate i a-moll.
De spiller blant annet en plate med Alfred Brendel fra 1985. Den liker de ikke.
Som en av dem sier: «Man visste ikke så mye i den perioden hvor Brendel var ung,
da. Om oppførelsespraksis på denne typen musikk».
Tygg på den du,
Alfred! Dine femti år med Mozart-tolkninger var dessverre bortkastet tid. For
du og dine jevnaldrende skjønte jo aldri helt hvordan Mozart egentlig skal
spilles.
Jeg blir litt matt
av slik eplekjekk arroganse. Jeg kjenner igjen holdningen fra hine hårde dager
da den første generasjonen av revolusjonære «oppførelsespraktikere» gikk på
barrikadene og markedsførte sine historisk «autentiske» fremføringer av tidlig
musikk med kjepphøye avvisninger av alle tidligere tolkningstradisjoner. Når
jeg slår på radioen, hører jeg at deler av bevegelsen fremdeles har sitt eget
musikkpoliti som patruljerer med våkne ører og slår hardt ned på alle avvik fra
partilinjen.
Men utenfor disse
ortodokse enklavene er tonen blitt betydelig mer avdempet og forsonlig. Blant
annet fordi mange av oppførelsespraktikerne har hatt bredt gjennomslag i
musikklivet og på platemarkedet. For i bestrebelsen på å finne tilbake til den
opprinnelige, «autentiske» spillestilen, skapte de spennende, interessant
musikk som, paradoksalt nok, svarte til moderne estetiske idealer.
Historiseringen gjorde den gamle musikken fremmed og fikk den til å klinge
sjokkerende ny.
Den amerikanske
musikkviteren Richard Taruskin skrev en gang at alle endringer i
oppførelsespraksis henger sammen med endringer i samtidens musikk og med mer
generelle endringer i tidens estetiske og filosofiske horisont. Og slik han så
det, var og er tidligmusikkbevegelsen egentlig ikke et historisk korstog, men et
aspekt av den musikalske modernismen.
Blir Mozarts
klaversonate i a-moll bedre hvis man bruker et gammelt instrument og spiller
den slik man tror samtidens pianister ville ha spilt den? En musikkhistoriker
ville kanskje svare ja – av faglige grunner. For de fleste andre virker
spørsmålet temmelig absurd – av musikalske grunner. Hovedsaken er vel at
musikken virker og klinger «riktig». I våre ører. Og hørt med vår tids ører kan
a-mollsonaten spilt av Alfred Brendel på et moderne Steinway være like «riktig»
som, ja til og med bedre enn, en «historisk informert» fremføring på Mozarts
eget «four square» hammerklaver fra 1780.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar