Bergens Tidende, 19.03.2013
Kjetil
Møster
Maja
Ratkje
Trond
Madsen, dirigent
BIT20
USF
Edvard Lygre Møster
Møster!
Hubro
Kjetil Møster har mange jern i ilden. I februar spilte han i
Melodi Grand Prix sammen med Datarock. Nå i mars kastet han solbrillene og det
røde joggesettet og presenterte seg som frijazzsaxofonist med platen «Edvard
Lygre Møster». Og på lørdag debuterte han som partiturkomponist med BIT20 i
Røkeriet på USF.
På platen spiller han med en gruppe som ble dannet i
forbindelse med Kongsberg Jazzfestival i 2010 og som den gang markerte hans
tilbakekomst til jazzen etter mange år med Datarock. Nå som da består gruppen
av Møster selv på saxofoner og elektronikk, Ståle Storløkken på keyboards og
elektronikk, Nikolai Eilertsen på elbass og elektronikk og Kenneth Kapstad på
trommer. Det dreier seg med andre ord om jazzens klassiske kvartettformat –
bortsett fra all elektronikken da.
Møster har John Coltrane under huden – ja, også på huden for
den saks skyld: han har Coltrane-memorabilia tatovert på venstrearmen. Han har
sagt om den nye platen at målet var å gi Coltranes formspråk og intensitet en
moderne drakt. Det høres kanskje litt vel freidig ut, men gir likevel god
mening. For materialet på platen er like enkelt som hos Coltrane på slutten av
1960-tallet – et par akkorder, et par takters basslinje, som repeteres og
repeteres og blir fundament under store, dramatiske improvisasjoner som ender i
rasende blow-outs. Forbindelsen bakover er spesielt tydelig i «Ransom Bird» og
«The Boat», to spor der gruppen faktisk av og til matcher Coltrane-kvartettenes
ekstatiske villskap. At det lykkes, skyldes ikke minst samspillet i
rytmegruppen der Storløkken, Eilertsen og Kapstad pisker og pumper og blåser
Møster ut på lange, brølende utflukter. Det er også et aldri så lite ekko av
Coltranes «Naima» i platens eneste ballade, «Composition Task #1», som Møster
spiller med stor, åpen tone.
Platen er innspilt live i Oslo i 2011, på en konsert der
bandet, ifølge Møster, fant sin egen stemme. De fire opptakene er ganske lange,
vel egentlig også for lange. Slike grenseløse forløp fungerer godt i konsert-
og klubbsammenheng, men det betyr ikke nødvendigvis at de også fungerer godt på
plate.
At begrensningens kunst ikke helt er Kjetil Møsters greie,
merket vi også på lørdag da han spilte med BIT20. Bestillingsverket
«Contr’addict» er et musikalsk overflødighetshorn, et eksperiment i ti
skisseaktige avsnitt der Møster avprøver ulike partiturmusikalske effekter og
grep. Komposisjonen var lang, med interessante detaljer på rekke, men det som i
mine ører fungerte best, var likevel de sekvensene der Møster var tettest på
sine røtter – en beljende, uakkompagnert tenorsolo midt i stykket og et avsnitt
mot slutten der han nesten fikk BIT20 til å høres ut som en jazzgruppe.
Kontrasten mellom
«Contr’addict» og kveldens andre hovedverk, Maja Ratkjes «And sing while thou
on pressed flowers dost sleep», var påtagelig. Der Møsters verk er et viltvoksende,
ustyrlig oppkomme av alle mulige og umulige ideer, er Ratkjes et stramt og
systematisk komponert verk: En serie opptak av komplekse stemmelyder er blitt
analysert og dekonstruert ved hjelp av
avansert software og er etterpå transformert og transkribert til instrumentene
i et kammerensemble. Resultatet er en komposisjon som utvikler seg etter en
indre, skjult formlov, men som føles «riktig» og «hel» på sine egne,
uutgrunnelige premisser.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar