Bergens Tidende, 26.03.2013
Miles Davis Quintet
Live In Europe 1967
The Bootleg Series Vol. 1
Sony Music
Miles Davis Quintet
Live In Europe 1969
The Bootleg Series, Vol. 2
Sony Music
Miles Davis og hans kvintetter i historiske live-opptak
Jazzhistorikerne forteller at Miles Davis hadde to «store» kvintetter.
Den første, den med John Coltrane, startet i 1955 og varte bare halvannet år.
Den andre var mer stabil: Wayne Shorter på tenorsaksofon, Herbie Hancock på
klaver, Ron Carter på bass og Tony Williams på trommer spilte med Davis i fire
år fra 1964 til 1968.
Men det var faktisk enda en «stor» kvintett. Den eksisterte riktignok
bare et par måneder i 1969. Wayne Shorter var fortsatt med, men rytmegruppen
var helt ny: Chick Corea på klaver, Dave Holland på bass og Jack DeJohnette på
trommer. Den tredje kvintetten omtales vanligvis som «the lost quintet», for i
motsetning til de to første rakk den aldri å spille inn plater, noe Davis selv
senere beklaget, for – som han sa – denne gruppen «was really a bad
motherfucker».
Den tapte kvintettens musikk er dog ikke helt tapt. Selskapet Sony
Music har startet noe de kaller The Bootleg Series. For to år siden utga de en
boks med Miles Davis’ andre kvintett opptatt ved konserter i Europa i 1967. Nå
kommer bind 2, en boks med opptak av «the lost quintet» fra tilsvarende
konserter i juli og november 1969. Seriens navn er litt misvisende, for det er
ikke snakk om egentlige bootlegs, men om «offisielle», solide
kringkastingsopptak fra Belgia, Frankrike, Tyskland, Danmark og Sverige. Hver
av boksene rommer 3 cd-er pluss en dvd med tv-opptak.
Opptakene fra 1967 er et miks av blues, standards og
originalkomposisjoner spilt som lange, sammenhengende forløp uten pauser. Selv
om vi kjenner repertoaret fra samtidige plateinnspillinger, og selv om
rekkefølgen er nesten identisk fra konsert til konsert, er det likevel som om
kvintetten oppfinner musikken på nytt hver gang. Numrene endrer hele tiden
karakter og fungerer på nye måter i sammenhengen. Shorter spiller skarpe,
kantete soloer, Davis svever som en sommerfugl og stikker som en bie. Og det
telepatiske samspillet mellom Hancock, Carter og Williams er like sjokkerende
hver gang. De leker med rytmen som om den var en elastisk, fleksibel masse som
kan strekkes og bøyes i alle retninger.
På tv-opptakene fra 1967 er Davis kledd i elegant, nålestripet dress,
mens resten av gruppen stiller i smoking. I 1969 sitter klærne løst, det er
blonder og rysjer, det er fargestrålende skjerf, lærjakker og bell
bottoms. Og det er ikke bare klærne som har endret karakter i løpet av de
to årene som skiller opptakene. I 1967 spilte Davis noe han selv kalte «free
bop»; i 1969 er kvintetten hans enda friere, enda åpnere. Det gamle repertoaret
er blitt supplert med løst organiserte, funky numre. Chick Coreas klaver er
blitt elektrifisert. Det er kommet nye farger inn i musikken, mørkere, dunklere
nyanser. «Directions», retninger, heter et av numrene. Det er hele det
musikalske grunnlaget som beveger seg og skifter retning nå. Hvor veien går, er
ennå uvisst.
Hørt etter hverandre avtegner de to boksene med konsertopptak fra 1967
og 1969 en tektonisk plateforskyving i jazzen. Et stort, annerledes landskap
ble dannet i disse årene. Hvor annerledes, ble først helt tydelig da Miles
Davis utga «In a Silent Way» og «Bitches Brew», de to «elektriske» platene med
større grupper som han innspilte samme år som han turnerte med den tapte
kvintetten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar