Åpningskonserten
Festspillene i
Bergen
Grieghallen
Festspillene
2020 åpnet i går. På skjermbrettet og på TVen hjemme i stuen. Mye er annerledes
i pandemiens tid. Det gjelder også «Den høytidelige åpning».
I år trengte vi
ikke å stå i regnvær på Torgallmenningen for å se åpningstalene på storskjerm.
I år kom åpningstalene hjem til oss. Og de musikalske innslagene ble overført
slik at vi fikk høre dem på vårt eget lydanlegg.
At
åpningskonserten kom inn i stuen, produsert som et profesjonelt TV-program med
studieverter og alt som hører til, kan selvsagt ikke erstatte opplevelsen av å
være til stede der det skjer, mens det skjer, i regnværet.
Men likevel:
Årets TV-åpning fungerte som en helt utmerkt erstatning for den vanlige
høytidelige åpningen.
Sjøforsvarets
musikkorps blåste programmet i gang med en frisk Fanfare signert av
Festspillkomponisten Jörg Widmann. Dronningen og Kronprinsen og ordfører Marte
Mjøs Persen ble klipt inn og fikk sagt noen fine ord om verdien av kunst og
kultur i disse vanskelige tidene. Det samme gjorde statsministeren - som ikke
nevnte Kodes betrengte økonomi med ett ord.
Vi fikk «Ja, vi
elsker» med Bergen Filharmoniske Orkester og Edvard Grieg Kor, pluss «Den
nystemte» iscenesatt som Zoom-møte med videosnutter av lokale severdigheter. Og
ikke minst fikk vi musikalske smakebiter fra årets program.
Festspillkomponisten
Jörg Widmann var rikelig representert i åpningsprogrammet. En tysk kritiker
skrev en gang at Widmann skriver «ny musikk» som er så gammel at alle liker
den. Det var ikke vennlig ment, men det er et poeng her. Widmanns komposisjoner
er ironiske, spøkefulle, lekende — de henter inn elementer fra hele
musikkhistorien og skaper nye, uventede forbindelser og sammenhenger som går på
tvers av tider og sjangrer.
Widmanns «180
Beats per Minute» er et tidlig tekno-inspirert stykke for strykersekstett som i
åpningsprogrammet fikk en flott, eksplosiv fremføring av BFOs strykere. Og i
hans «con brio» fikk vi møte et nesten fulltallig orkester som lekte med å
sette erindringer om Beethoven-symfonier sammen i stadig nye konfigurasjoner.
Nettopp dette å
se det store orkesteret sitte og spille på scenen i Grieghallen, var nesten det
mest rørende ved dette åpningsprogrammet. Nå har vi i mange uker vennet oss til
å se en liten handfull musikere sitte langt fra hverandre og spille i opptakene
fra BFO. Men her på åpningskonserten fikk vi en melankolsk påminnelse om
hvordan det kan være, hvordan det burde være. Vi manglet bare applausen
etterpå.
De to tyngste
verkene kom på slutten av programmet. Først gikk vi tilbake til 1700-tallet og
hørte den ene av kveldens studieverter, sopranen Mari Eriksmoen, som solist i
Mozarts konsertarie «Ch'io mi scordi di te?» (K.505), akkompagnert av et lite
kammerorkester og med Leif Ove Andsnes som aktiv samtalepartner i en dramatisk
fortelling om kjærligheten som overvinner alle hindringer og varer hinsides
døden.
Og til sist
«Ludus», den første delen av Arvo Pärts «Tabula Rasa» fra 1977, en
dobbeltkonsert for to fioliner, her spilt av BFO med Eldbjørg Hemsing og Guro
Kleven Hagen som solister og Leif Ove Andsnes som akkompagnatør på preparert
klaver.
Studieverten,
NRKs Arild Erikstad, lovet oss et «underholdende» stykke musikk — men det vi
fikk, og det som ligger i Pärts verk, er en rystende, klagende og gripende
meditasjon over det tomme rommet, om situasjonen før vi kan begynne å skape
verden på nytt. En passende inngang til Festspillene i denne annerledes tiden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar