Olav Anton Thommessen: Kammermusikk
Music Factory
USF
Det var en herlig kveld. Utenfor Kulturhuset var det fullt
av folk: hele den bergenske demimonden var samlet til pils og grillmat.
Innenfor, i det gamle røkeriet, var det også fullsatt, og minst like høy
temperatur og stemning: Årets Music Factory åpnet med et brak av en konsert, en
helaften med verker av Olav Anton Thommessen.
For konsertpublikummet er Thommessen vel først og fremst
kjent som de store formatenes og de sterke effektenes mann. Siden 1979 har han
skrevet en rekke monumentale komposisjoner, bl.a. de seks orkesterverkene med
fellestittelen «Et Glassperlespill», og ikke minst cellokonserten som fikk
Nordisk Råds Musikkpris i 1990. Men han har også arbeidet i det lille formatet.
Og det var denne mindre kjente siden av hans produksjon som Music Factory
fokuserte på.
På programmet sto seks kammermusikalske verker fra de siste
ti årene: et utdrag av en klaversonate (framført av Jon Helge Sætre); tre
stykker for klaver og ett instrument (Arnulf Johansen – obo; Lars Hilde –
klarinett; Lars Erik ter Jung – fiolin); et charmerende, japansk inspirert
stykke for fløyte og harpe (Ingela Øien og Turid Kniejski); og som avslutning «Ekko
av et ekko» for sopran, klaver, fløyte og slagverk dirigert av komponisten
selv.
Det er mange ekkoer i disse verkene, ekkoer fra
musikkhistoriens store reservoar av uttrykk og formelementer. Den imponerende
klaversonaten er f.eks. et helt kompendium over kjente grep fra
klaverlitteraturens store virtuose verker. Men tross alle åpenlyse lån og
referanser er det likevel musikk som har et umiskjennelig personlig preg. I en
innledende kommentar talte Thommessen om den «musikalske tanken». Og som helhet
gav konserten et fint innblikk i hvordan hans egen musikalske tanke fungerer:
Det er en tanke som reflekterer over formmessige problemer, en tanke som
konstant arbeider på å bringe klang og struktur i balanse. Resultatet blir
verker av nesten skulpturell karakter.
Thommessens kammermusikk er –som orkesterverkene –
gjennomkontrollert klangarkitektur, konstruert i oversiktlige forløp med klart
avgrensede episoder og sterke melodiske linjer. Men samtidig gir det lille
formatet ham anledning til å fokusere på mer begrensede problemstillinger og
til å belyse dem fra mange forskjellige synsvinkler – som f.eks. i
fiolinstykket «Please Accept My Ears» der hele forløpet bygges opp omkring noen
få, enkle motiviske kjerner (en liten tonerekke, en markant rytmisk figur),
eller i «Gratias Agimus» der han utforsker spenningen mellom oboens lange,
pastorale melodilinjer og et brutt, kaotisk klaverakkompagnement.
All Thommessens musikk sikter mot å kommunisere – ikke med
begreper og språk, men med klang og form. Det er en virtuost anlagt musikk som
insisterer på å ramme sitt publikum med maksimal effekt – og derfor en musikk
som ikke kan lykkes uten en tilsvarende maksimal og virtuos innsats fra
utøvernes side.
Den kvelden på verftet var en av disse sjeldne stundene der
alt lyktes.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar