Johannes Brahms: Ein Deutsches Requiem
Bergen Operakor
Dirigent: Anne Randine Øverby
Et Requiem – en messe for de døde sjelene. Men, understreker
Brahms, et tysk rekviem, altså en messe på folkespråket, et protestantisk
motstykke til den katolske, latinske dødsmessen. I et brev til Clara Schumann
tok han ytterligere forbehold: verket er «en slags tysk rekviem», skrev han,
altså ikke en «riktig» dødsmesse, men noe i den retningen, et forsøk. Til en
annen venn skrev han, at det var et menneskelig rekviem.
Sikkert er det at Brahms med dette verket skrev sin egen,
helt personlige versjon av et rekviem, og nettopp en meget protestantisk, en
meget «menneskelig» og verdslig versjon. Der den katolske messe holder blikket
rettet mot det hinsidige – og bl.a. utpensler alle dommedagens redsler i Dies
Irae satsen – der legger Brahms hovedvekten på det dennesidige. Hans rekviem
handler nok om døden og de døde sjelene, men først og fremst om de etterlatte
og deres sorg.
Syv satser med musikalske og tekstlige refleksjoner over
døden og sorgen: Trauermusik, sier man på hans eget språk – sørgemusikk. Verket
er tenkt som trøst, musikk som de etterlatte kan bruke i deres Trauerarbeit – i
det arbeidet som til syvende og sist skal forsone dem med tapet av den døde.
Ein Deutsches Requiem er et av de mektigste korverkene i
litteraturen. Men også, musikalsk sett, et av de vanskeligste. Og det spørs om
ikke Bergen Operakor her hadde påtatt seg en for stor oppgave. Den versjonen
som Anne Randine Øverby presenterte ved konserten i Johanneskirken, 7. mai,
hadde i det minste et temmelig rått og uferdig preg.
Det var en fremførelse der orkestret stort sett var overlatt
til seg selv fordi all dirigentens oppmerksomhet var rettet mot å styre koret
noenlunde uskadd gjennom partituret, og der arbeidet med å løse helt lokale
tekniske problemer var så omfattende at det ikke var krefter til også å skape
større musikalsk sammenheng innenfor de enkelte satsene eller i verket som
helhet.
Og så allikevel: I den femte satsen, under sopranen Turid
Nordal Haaviks solo ble plutselig alle de tekniske problemene på en måte helt
uvesentlige. Man lyttet til denne konsentrerte, fokuserte stemmen – og trodde
et kort øyeblikk på dens budskap: «deres hjerte skal bli fylt av glede, og
ingen skal ta gleden fra dere».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar