Philip Glass: The Fall of the House of Usher
Opera Vest
Teatergarasjen
Opera Vest presenterer i disse dagene sin første produksjon:
Philip Glass' kammeropera «The Fall of the House of Usher» bygget over Edgar
Allen Poes berømte novelle av samme navn.
Handlingen er enkel: William besøker sin barndomsvenn
Roderick på det ensomme, dystre Usher-godset. I løpet av besøket dør Rodericks
syke tvillingsøster Madeline. De to vennene begraver henne i et av godsets dype
hvelv, men under et voldsomt uvær gjenoppstår hun og knuser Roderick, mens det
gamle godset synker sammen.
«En smukk kvinnes død er ubestridelig det mest poetiske
emnet i verden» – skriver Poe et sted. Og ut fra denne eiendommelige
oppfattelsen av det poetiske må novellen om huset Usher visst sies å være et av
hans mest «poetiske» verker: Det er en foruroligende, ulmende tekst om betent,
incestuøs lidenskap som aldri benevnes, en fortelling om det fortrengtes
fryktelige gjenkomst, men først og fremst en grublende melankolsk, «poetisk»
meditasjon over det driftbesatte bildet av jomfrusøsteren.
Det er ikke vanskelig å se hvorfor Philip Glass har blitt
fascinert av denne teksten: Han har gjennom hele sin musikalske praksis vært
opptatt av å skape hypnotiske meditative tilstander. I sine instrumentalverker
bygger han forløpene opp av helt minimale musikalske celler som han repeterer i
det uendelige med små forskyvninger inntil det dannes et kompleks mønster av
nesten umerkelige bevegelser. Det er denne minimalistiske estetikken som danner
utgangspunktet for Glass' tolkning av Poe. Han bruker den spinkle fortellingen
som ramme om en serie meditative, svakt dirrende musikalske forløp. Hans opera
er først og fremst en tilstandsbeskrivelse, et forsøk på å omsette en depressiv
og dypt ambivalent stemning til et suggestivt musikalsk uttrykk.
Den versjonen av Usher som Opera Vest nå presenterer, bygger
på regissøren Michael McCarthys og scenografen Richard Aylwins oppsetning for
Music Theatre Wales. Det er en oppsetning som lojalt og effektivt støtter opp
om Glass' tolkning av Poe, men som også fanger noe av den maniske
gjentagelsestvangen som lå bak den opprinnelige teksten: Dekorasjonen skisserer
med enkle midler et «gotisk» rom der sangerne beveger seg stivt mekanisk
omkring som viljeløse deltakere i dødekultens ritual.
Det er ikke noen helt enkel sak å få Glass' partitur til å
fungere med den nødvendige skjeve elastisiteten. Men under Ingar Bergbys
ledelse løser Opera Vest-ensemblet denne oppgaven med presisjon og disiplin.
Espen Fegran synger Williams parti med naturlig autoritet, og spesielt
imponerende er Kjell Magnus Sandve i rollen som den døds- og driftbesatte
Roderick. Madelines figur er i utgangspunktet noe svakere tegnet, men i Anne
Margrethe Eikaas' fortolkning får den ordløse klagesangen en til tider
uhyggelig ulegemlig kvalitet.
Med denne solide, kompetente oppsetningen markerer Opera
Vest seg ettertrykkelig på det vestlandske operakartet. Men når dette er sagt,
bør det legges til at selve valget av Glass' opera kan diskuteres. Musikalsk
sett er Usher et temmelig «tynnt» verk, uten den kompleksiteten som
kjennetegner mange av Glass' tidligere komposisjoner. Og selv om Opera Vests
oppsetning har mange åpenlyse sceniske kvaliteter, kan det ikke skjules at
verket, også betraktet som musikkteater, er en temmelig spinkel, udynamisk sak.
Begrunnelsen for at nettopp denne operaen ble valgt som første produksjon er
formentlig at det er en praktisk overkommelig oppgave for et mindre ensemble.
Men med den musikalske kompetansen som demonstreres i denne oppsetningen er det
ikke urimelig å gå ut fra at Opera Vest neste gang velger å prøve krefter med
ett av samtidsmusikkens mer vektige verker. Vi venter med spenning på neste
utspill.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar