HansaJkvartetten
Jane Odriozola, cello
Lars Kristian Brynhildsen, klarinett
Autunnale
Grand Selskapslokaler
Moderat samtidsmusikk i ærverdige lokaler
Grand Selskapslokaler er et av de få stedene i Bergen
sentrum der det går an å spille kammermusikk. Den store salen er ikke større
enn at publikum har god kontakt med musikerne. Og i tillegg har salen
atmosfære: den litt loslitte elegansen minner oss om at kammermusikk
opprinnelig startet i slike omgivelser, som privat selskapelighet i borgerlige
hjem.
Fredag kveld ble det spilt moderat samtidsmusikk i disse
ærverdige lokalene: Bergen Kammermusikkforening hadde besøk av Autunnalen som
presenterte et program med verk av norske komponister.
Først en urfremføring av Ketil Hvoslefs «Cello Solo». Det
krever gode nerver å skrive i dette formatet: I den ene enden av
musikkhistorien ruver Bachs seks cellosuiter, i den andre enden er utsikten blokkert
av Benjamin Brittens tre suiter. Men Hvoslef tar slett ikke konkurransen opp
med disse grandiose byggverk, han velger å spille på en helt annen bane og
konstruerer i stedet sin cello-solo som en serie miniatyrer, som små poengterte
refleksjoner over et enkelt, sangbart motiv. Primært utforsker han
instrumentets tekniske muligheter: Her er det flageoletter og pizzicato,
kjappe, virtuose avsnitt og langsomme deklamerende passasjer – alt sammen
fremført sikkert og effektivt av Jane Odriozola.
Miniatyrer – det kunne nesten være mottoet for hele denne
kvelden på Grand, for også i Hansakvartettens avdeling var det de korte
forløpene, de enkle motiviske forskyvningene som dominerte. Vi hørte bl.a.
Hvoslefs elskverdige Klarinettkvintett med Lars Kristian Brynildsen på klarinett
og Bjarne Brustads litt karakterløse Strykekvartett nr. 3. Kveldens mest
interessante opplevelse for denne anmelderen var Sverre Berghs syv, markante
Epigrammer, et moderat verk med tett, gjennomarbeidet sats og varm klang.
Hansakvartetten spilte med profesjonell myndighet kvelden
igjennom. Og underveis ble det også tid til et kort innslag med Autunnalens
»gubbe i lådan», svenske Johannes Bergmark som talte svart og spilte virtuost
på sagblader. På 20-tallet kunne dadaistene skape furore i borgerskapet med den
slags opptrinn. Fredag kveld i Grands Selskapslokaler var det ingen som ble
forarget. Heller ikke over musikken. Det sier noe om dette spesielle
publikummet, om toleranse, om åpenhet. Men kanskje sier det også noe om selve
musikken?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar