ter Jung Sekstett
Steffen Blindheim, obo
Troldsalen
Autunnale
Ujevn avslutning på Autunnalen
En konsert på Troldhaugen uten musikk av Grieg? Jovisst, det
hender av og til. Som f.eks. søndag ettermiddag da ter Jung Sekstetten gjestet
Troldsalen under avslutningen av Autunnale festivalen.
På programmet sto Knut Vaages «Hexa» fra 1995 og tre verk av
Nils Henrik Asheim fra perioden 1982-91. Altså samtidsmusikk, i helt
bokstavelig forstand. På den annen side: samtidighet er ikke kun et spørsmål om
årstall, det handler også om å være på høyde med tiden, på nivå med den
musikalske situasjonen, om å holde mål i forhold til dagens standard – uansett
når musikken er skrevet. Og hørt i dette perspektivet var søndagens konsert en
noe blandet opplevelse.
Vaages «Hexa» for strykesekstett starter furioso og
fortsetter med trøkk og veldig energi. Verket er velskrevet, effektivt, full av
gode ideer, men også merkelig formløst, nesten stakkåndet, uten preg av indre
nødvendighet. De lyse innfallene flagrer forbi og viktige poeng får aldri
riktig tid til å sette seg.
Så var det mer sammenheng og struktur i Nils Henrik Asheims
avdeling. Etter et kort, uhøytidelig teknisk eksperiment for obo med
elektronisk delay, fulgte to verk for helt vanlig, gammeldags low tech
besetning der musikk og fremføring var i nydelig samklang: først et elegant,
formsikkert stykke for strykekvartett, og til slutt «Medusas Hode» der Asheim
bringer Steffen Blindheims imponerende virtuose obo i ekspressiv samtale med en
høyrøstet stryketrio.
Etter pausen var hele ter Jung sekstetten samlet igjen,
denne gang for å fremføre en av modernismens klassikere, Arnold Schönbergs
«Verklärte Nacht» fra 1899. Kanskje hadde musikerne brukt det meste av
prøvetiden til å innstudere de nye norske verkene, kanskje hadde de bare en
dårlig dag. Under alle omstendigheter ble denne modernistiske Urtext fremført
uten oversikt og overbevisning. Det var en del gode momenter underveis,
spesielt i de dype strykere, men ensemblespillet var gjennomgående ujevnt og
grumsete, med tynn, sprukken klang i toppen. En fremføring som ikke holdt mål,
hverken i forhold til verket selv eller til dagens instrumentalstandard.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar