Henning Kraggerud, fiolin
Dmitri Kitajenko, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Stor kveld i Harmonien. Møte med tidens mest spennende norske fiolinist.
Bergens Filharmoniske Orkester er hjemme igjen etter en
strabasiøs turne. Men på fredagskonserten var det ingen tretthet å spore. Tvert
imot. Det virket faktisk som om musikerne hadde vært på foryngelseskur. Det er
meget, meget lenge siden vi har hørt dem spille så avslappet, så selvsikkert.
Og så bra.
Den litt urolige anspentheten som ofte preger orkestret var
totalt forsvunnet. De mange dagene on the road i Spania og de mange konsertene
med de samme verkene hadde tydeligvis gitt resultater. Det ble spilt inn i
musikken, med kraft og styrke, hele kvelden igjennom, fra de aller første
taktene av Rimskij-Korsakovs Scheherazade suite, frem til avslutningen av
Tsjaikovskijs Francesca da Rimini fantasi: Tett orkesterklang, presise
innsatser, sterke soloinnslag i alle grupper og en spesielt nydelig prestasjon
fra konsertmester Zarins' pult i Rimskij Korsakov.
Det ble en kveld som demonstrerte de store potensialene som
ligger i dette orkestret, potensialer som dessverre forløses alt for sjeldent.
Arrangørene hadde plassert Christian Sindings første
fiolinkonsert mellom Rimskij Korsakov og Tsjaikovskij. Det er kanskje litt
urettferdig mot Sinding, for i denne glitrende, fargestrålende innrammingen
kommer hans orkestersats uunngåelig til å virke mer ullen, mer hjemmestrikket
enn den egentlig er. Men verket hadde i det minste en fremragende advokat i den
unge fiolinisten Henning Kraggerud som skapte små mirakler ut av solostemmen.
Og som enda en gang demonstrerte at han er tidens mest spennende norske fiolinist.
Lekende, energisk, med sikker formsans og virtuosens
selvfølgelige overskudd viste han at det ligger mye gjemt i dette verket –
lange forsirede fraser i førstesatsen, skeiv, kantet melodikk i den raske tredjesatsen.
Jo, Sindings verk har mange særegne kvaliteter. Og det kan fortsatt spilles den
dag i dag. Men det kreves en kunstner med Kraggeruds format og musikalske
intelligens for å få det til å leve.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar