Hans Werner Henze: Requiem
Roland Pöntinen, klaver
Håkan Hardenberger, trompet
Jonathan Nott, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Bit 20 Ensemble
Grieghallen
Norsk førsteoppførelse av Hans Werner Henzes Requiem
Hans Werner Henzes Requiem kommer til oss omgitt av tekster
og tale. Som det meste av hans musikk. Det er historien om vennen Michael Vyner
hvis død satte ham i gang med å skrive verket. Det er de tvetydige signalene
han, den gamle ateistiske rebellen, ga da han valgte den tradisjonelle katolske
dødsmesses former og komponerte sine «ni åndelige konserter». Det er alle
anekdotene utenom og inne i musikken: Verket er et sorgarbeid over Vyners død
og samtidig en protest mod Gulfkrigen; i femte sats siteres Badenweiler Marsch,
Hitlers yndlingsmarsj. Og så videre, og så videre.
Her er det mye å skrive og snakke om. Men når dirigenten
hever taktstokken og musikken begynner, forstummer alt snakk og man kommer til
sakens kjerne. Som er umiskjennelig Henze: tett musikk med en linjeføring på
grensen til det ugjennomtrengelige, stor, bred gestikk, ni sterke, komplekse
satser montert opp mot hverandre som grove, rå blokker av lyd og støy. Henze
komponerer sitt Requiem fra et sted hinsides skrift og snakk, og likevel taler
hans musikk – om død, sorg, håp. Om de
vanskeligste tingene. Langsomt, ettertenksomt, melankolsk, eller i voldsomme
utbrudd, fullt av blindt raseri.
Henzes Requiem er et ganske nytt verk, og det finns vel ennå
ingen autoritativ standard for hvordan det bør spilles. Men sammenligner man
torsdagens oppførelse med plateinnspilningen fra 1993, kan man i det minste
konstatere at Bergensmusikerne under ledelse av den erfarne dirigenten Jonathan
Nott gjorde en utmerket jobb. Det ble ganske visst ikke spilt med det vanlige
overskuddet; naturlig nok for Henzes musikk er umenneskelig kompleks – og
spesielt messingblåserne hadde mange harde stunder underveis. På den annen side
var det mange fine steder – Håkan Hardenbergers frådende upolerte raseriutbrudd
i femtesatsen, strykernes melankolske Agnus Dei, det skarpe, virtuose
samarbeidet mellom slagverkerne. Og tvers gjennom alle ni satser: Roland
Pöntinens skarpe kommentarer fra klaveret.
At Henzes musikk er nesten ukjent herhjemme – det er en av
de mange skandalene i norsk musikkliv. Å kunne gå i Grieghallen og høre hans
Requiem – det er nesten et mirakel.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar