Telepatisk samspill

Bergens Tidende Morgen, 09.10.1996

Verk av Debussy, Grieg og Chopin
Sebastian Dörfler, cello
Ingrid Røynesdal, klaver
Troldsalen

En søndag med kammermusikk på høyeste nivå


Debussys cellosonate er et merkelig verk: En lyrisk prolog etterfulgt av to sprikende satser. En samling melodiske fragmenter, et tematisk materiale av blandet herkomst. Hvor er den impresjonistiske elegansen, hvor er det glitrende fargespillet? Hva er meningen?

Vel, meningen er at dette sene verket fra 1915 skal forstås og spilles i et fremadrettet perspektiv. Slik argumenterte i hvert fall cellisten Sebastian Dörfler og pianisten Ingrid Røynesdal da de med overbevisende musikalitet fremførte sonaten under søndagens konsert i Troldsalen. Når denne sære musikken foldes ut over hele det uttrykksmessige registeret, når det melodiske materialet bøyes og presses opp av voldsom indre bevegelse, når det spilles cello med så stor kraft at a-strengen brister – så forstår man plutselig at det gamle skillet mellom ekspresjonisme og impresjonisme egentlig er ganske likegyldig. Og i stedet hører man at Debussy med dette verket allerede er dypt inne i samme modernistiske landskap som også Schönberg og hans elever begynte at kartlegge i nettopp denne perioden.

Slike musikalske oppdagelser og opplevelser var det mange av i Troldsalen på søndag: Unge imponerende Ingrid Røynesdal alene ved klaveret i en skarpskåren, kraftbetonet tolkning av Griegs Folkelivsbilder, opus 19; Sebastian Dörfler som solist i et kort upretensiøst, men hvinende virtuost stykke av egen avl. Og til sist, konsertens høydepunkt: begge musikere sammen i en stormende utgave av Chopins romantiske cellosonate. Det ble spilt med en nærmest improviserende bevegelighet. Det var kraft og energi i uttrykket, det var gnistrende intense passasjer, det var tilbakeholdt mørk melankoli. Og det var telepatisk samstemthet mellom cello og klaver – som søndagen igjennom konverserte med den naturlige frihet som stammer fra stort musikalsk overskudd. Kort sagt: kammermusikk på høyeste nivå.

Ingen kommentarer: