Verk av
Sjostakovitsj, Ravel og Sæverud
Solist: Einar
Røttingen, klaver
Dirigent:
Dmitri Kitajenko
Bergens
Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Stor kveld for Einar Røttingen og Bergensfilharmonikerne
Torsdag var det
Bergensfilharmonikernes kveld i Grieghallen. Det er lenge siden vi har hørt
orkestret spille så konsentrert, så nærværende, så bra. Men så var da også alle
parter på hjemmebane: sjefdirigent Kitajenko med landsmannen Sjostakovitsjs 9.
symfoni, bergenserne med Harald Sæveruds klaverkonsert og Einar Røttingen på
krakken.
Kitajenko
startet Sjostakovitsj' seirssymfoni med en nøye kontrollert rytmisk eksplosjon
som sendte sjokkbølger gjennom salen. Og det fortsatte på samme måte, med samme
skarpe presisjon – høyspent, elektrisk i de hurtige satsene,
intenst, melankolsk i de langsomme. Og med flotte solistiske innsatser i
messingen og treblåserne. Et ironisk verk, en vrengende, trassig gestus mot
Stalin og hans kumpaner, jovisst, men i Kitajenkos og bergensernes tolkning
også et fullgodt stykke Sjostakovitsj, et komplekst verk fullt av bitterhet og
lidelse.
Og så var det
Sæverud. Klaverkonserten spilles sjeldent i dagens konsertsaler. Og det er det
gode musikalske grunner til, for det er ikke et av hans store verk. Vel er det
mye bra musikk her, vel er det mye umiskjennelig Sæverud, men det er også mye
som er umiskjennelig dated, mye ubesluttsom fritonal musikk av den typen som
ikke eldes med ynde. Det må arbeides hardt hvis denne musikken skal opp å stå.
Torsdag kveld
lyktes det, for Einar Røttingen har hva som kreves: innsikt i Sæveruds univers
og et stort musikalsk talent. Han er omhyggelig, lojal, han gjør rede for alle
detaljer i denne komplekse klaverstemmen, men har samtidig så mye kraft og
pianistisk overskudd at han kan gi musikken det nødvendige løft, kanskje ikke
aktualisere den, men i det minste gi den en opprinnelig friskhet tilbake.
Til sist:
Ravels La Valse, «the waltz to end all waltzes», valsen som endegyldig legger
det 19. århundre i graven i en grum, kald tolkning som antydet
interessante forbindelser tilbake til Sjostakovitsj før pausen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar