Bergens
Tidende Morgen, 09.05.1997
Verk av Rossini, Mozart og Dvořák
Elise Båtnes, fiolin
Jin Wang, dirigent
Bergens Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Frisk vårrengjøring på sesongens siste Harmoni-konsert
Man kjenner den ut og inn: Rossinis ouverture til «Barberen
i Sevilla». En gammel traver, så gammel at den selv kan finne veien hjem. Og så
allikevel. På en bra kveld kan selv de eldste traverne bli som nye igjen. Og
onsdag var det bestemt en bra kveld i Grieghallen.
På sesongens siste Harmoni-konsert hadde den kinesiske
dirigenten Jin Wang og BFO gitt Rossini en grundig oppussing: Satsbildet var
blitt høytrykksspylt, de tematiske blokkene sto og gnistret skarpt mot
hverandre som fargestrålende legoklosser på rekke. Og det ble spilt lett og
elegant, med høyt humør. Men også med en viss nerve. Man merket det allerede
ved introduksjonen av hovedtemaet, der Wang satte tempoet an en anelse raskere
enn det er vanlig. Og gjennom resten av verket var det hele tiden en
underliggende spenning i musikken, en fornemmelse av intenst arbeid under den
elegante overflaten.
Som kvelden skred frem ble det tydelig at dette er Wangs
musikalske strategi. Han streber etter oversiktlighet både i det lokale
satsbildet og i det store, overgripende forløpet. Som mange av tidens yngre
dirigenter dyrker han den flotte, blankpolerte orkesterklang, den maskinelle
presisjonen i fremførelsen. Og når orkestermaskinen først fungerer, så
innstiller han den, bruker den til å presse musikken mot grensene. Det er en
strategi som gjorde underverker med Dvořáks 9. symfoni, «Fra den nye verden».
Orkestret ga her en tolkning hvor alt spindelvev var blåst vekk og verkets
struktur sto frem i klare, rene konturer.
Men det er et spørsmål om det er rette strategien over for
et verk som Mozarts 3. fiolinkonsert. Her ble resultatet en noe umozartsk
stramhet i orkesterspillet, og det virket som om Wangs tempovalg i
allegro-satsene presset musikken for mye, slik at f.eks. overgangen til den
folkelige Strassburger-allegrettoen i 3.satsen nærmest fikk karakter av
oppbremsing. Dette påvirket dog overhodet ikke solisten, den imponerende Elise
Båtnes. Hun gikk til saken med musikalitet og teknisk overskudd, og ga oss en
glimrende, veldisponert tolkning av Mozarts virtuose solostemme. Ubekymret, med
trygg autoritet. Men det var tydelig at tolkningen hennes fikk mer farge og
dybde, så snart orkestret falt til ro - i kadensene f.eks., og i den langsomme
midtersatsen som hun spilte med den helt riktige «zärtlichkeit», med denne
særlige ømheten som ifølge C.P.E.Bach er selve kjernen i Mozarts adagioer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar