Bergens
Tidende Morgen, 10.05.1997
Rostropovich
the russian years
1950-1974
EMI Classics 5 72016 2
Russiske live-opptak med Rostropovich. Musikkhistorisk sensasjon
Himmelen henger full av fioliner, sier tyskerne, når humøret
virkelig er i topp. Hos meg er det en cello som henger i luften for tiden, men
ellers er situasjonen den samme: barometeret står permanent på solskinn, verden
er stor og åpen. For det er lyden av Rostropovichs cello som går gjennom huset –
Mstislav Rostropovich som nylig fylte 70 og som nå kvitterer for al feiringen
med å forære sitt publikum en gave av helt gigantiske dimensjoner.
«Rostropovich, the russian years, 1950-1974» – står det på
gaveesken. Bak denne nøkterne tittelen gjemmer seg vidunderlige ting,
forunderlige ting, en musikkhistorisk sensasjon: Tolv CD'er stappfulle av live
opptak fra Rostropovichs russiske år. I tillegg en bonus-CD med ny
innspilninger fra 1996. Ialt over femten timers spilletid, femten timer i
selskap med en av vårt århundres største musikere.
Det er som å vinne den store Lotto-gevinsten – skrev en
anmelder i siste nummer av det engelske musikktidsskriftet Grammophone. Det er
ikke noen dårlig sammenligning. Uventet var denne overdådige gaven i hvert
fall. Det er et musikalsk skattkammer som plutselig åpnes for et måpende
publikum. Her finner man oppførelser av tradisjonens sentrale celloverk –
f.eks. Schumanns konsert, Tchaikovskys Rokokko-variasjoner, Chopins sonate,
Richard Strauss' Don Quixote plus en hel CD med småstykker og svisker. Men
først og fremst er det plate etter plate med verk fra siste halvdel av vårt
århundre, verk dedisert til Rostropovich, skrevet av sværvektere som Britten,
Prokofiev, Shostakovich eller av ukjente russiske komponister som vi i Vesten
først nå er begynt å få ørene opp for.
Det er den ene urfremførelsen etter den annen – og historisk
vingesus over det meste: Her hører man Britten som dirigent ved urfremførelsen
av cello-symfonien i 1964, her hører man Shostakovichs cellosonate med
komponisten selv ved klaveret. Man hører publikums spontane klappsalver midt inne i Rostropovichs og Richters urfremførelse av Prokofievs cellosonate i
1950, og man merker den anspente stemningen i Moskva-konservatoriets store sal
den januardagen i 1970 da Oistrakh og Richter insisterte på å spille Beethovens
trippel-konsert sammen med Rostropovich til tross for at han nettopp var falt i
unåde hos Sovjetmyndighetene på grunn av sitt forsvar for Solshenitzyn.
Historie, musikkhistorie, politisk historie – denne
gaveesken har det hele. Men først og fremst er den full av levende musikk,
musikk fanget i flukten, voldsom, varm, spontan som mannen selv. Opptakene
spenner over et kvart århundre, men tvers gjennom det hele, tvers gjennom alle
disse mange, ofte veldig forskjellige, verkene hører man igjen og igjen det som
alltid har vært Rostropovichs musikalske signatur: den store, vibrerende tonen,
det faste grepet om musikkens form, det tekniske overskuddet. Musikken som
synger og synger og sprenger alle rammer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar